Η μουσικοκινητική αγωγή Orff ως κοινοτική μουσική πράξη: θεωρητικές και πρακτικές συγκλίσεις
Γιάννης Λίτος, Αγαλιανού Ολυμπία
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να καταδείξει τα κοινά σημεία, τόσο σε ιδεολογικό όσο και πρακτικό επίπεδο, μεταξύ της κοινοτικής μουσικής πράξης και της μουσικοπαιδαγωγικής θεώρησης του Carl Orff. Ειδικότερα, συζητά μια σειρά από κοινές φιλοσοφικές θέσεις, αξίες και αρχές που διέπουν τη μουσική δημιουργία μέσα από τη μελέτη της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, της παρουσίασης εμπειρικών δεδομένων και ενδεικτικών παραδειγμάτων από το διεθνή και ελληνικό χώρο. Η κοινοτική μουσική αποτελεί μια συνειδητή πρόσκληση προς ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων, με διαφορετικά επίπεδα ικανοτήτων, αναγκών και ενδιαφερόντων, να εμπλακεί ενεργά στη συμμετοχική μουσική επιτέλεση και δημιουργία (Higgins, 2012). Μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου η αποδοχή, η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη χαρακτηρίζουν τη μουσική πράξη, οι συμμετέχοντες/ουσες έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις δυνατότητές τους, να εκφραστούν και να συνεργαστούν, με γνώμονα τη μουσική, για την επίτευξη ενός κοινού (εξω)μουσικού στόχου (Στάμου & Λίτος, 2023). Έτσι, οι κοινοτικοί μουσικοί σχεδιάζουν και συντονίζουν τις μουσικές δράσεις κάθε κοινότητας μέσα από τη διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής όλων των μελών. Από την άλλη πλευρά, το μουσικοπαιδαγωγικό έργο του Carl Orff αντιμετωπίζει ως ενότητα τα βασικά εκφραστικά και επικοινωνιακά μέσα του λόγου/ομιλίας, μουσικής και κίνησης/χορού στηριζόμενο σε τρεις πυλώνες: εκπαίδευση, τέχνη, ουμανισμό (Salmon, 2012). Η δυναμική του Orff-Schulwerk έγκειται στη συνεχή εξέλιξή του ώστε να απαντά στις προκλήσεις και απαιτήσεις κάθε κοινωνικής ομάδας και ιστορικότητας, διατηρώντας διαχρονικά την απλότητά του και την εκκίνηση του από στοιχειακά υλικά. Έχει, δε, ως βασικούς στόχους την ολιστική αντιμετώπιση του ανθρώπου, την ανάπτυξη της εκφραστικότητας και δημιουργικότητας, εξασφαλίζοντας το δικαίωμα στην καλλιτεχνική έκφραση (Αγαλιανού & Τσαφταρίδης, 2016). Η κοινοτική μουσική πράξη έρχεται να συνδιαλλαγεί με το Orff-Schulwerk μέσα από πειραματισμούς, αυτοσχεδιασμό, σύνθεση και ερμηνεία, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Ο κοινοτικός χαρακτήρας της συλλογικής μουσικής πράξης ενισχύεται από την αξιοποίηση της ομιλίας ως ρυθμικού φαινομένου, της μουσικής και του χορού ως μορφών κοινωνικής έκφρασης και επικοινωνίας. Κοινός στόχος η διευκόλυνση της γνήσιας καλλιτεχνικής εμπειρίας και αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων. Έτσι, η μουσικοκινητική αγωγή Orff υπόσχεται στους κοινοτικούς μουσικούς έναν δημιουργικό τρόπο προσέγγισης των κοινοτήτων που συντονίζουν ενώ σε τυπικά πλαίσια που αξιοποιείται η μουσικοκινητική αγωγή Orffδιευρύνεται η αίσθηση της κοινοτικής δημιουργίας. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Κοινοτική μουσική, Orff-Schulwerk, συμμετοχική μουσική πράξη, καλλιτεχνική έκφραση, μουσική δημιουργία |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
|