Η διδασκαλία κλασικής κιθάρας σε μαθητές με δυσλεξία

Μίρκα-Μαρία Λαμπροπούλου

Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία

Περίληψη

Η παρουσίασή μου αποτελεί μέρος της έρευνας που διεξάγω στο πλαίσιο της εκπόνησης της διδακτορικής μου διατριβής στο Διδακτορικό Μουσικής Παιδαγωγικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Όπως προκύπτει, και από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, οι έρευνες για διδασκαλία πολυφωνικών οργάνων σε μαθητές με δυσλεξία είναι πολύ περιορισμένες. Επίσης δεν εντοπίζονται έρευνες που να έχουν εξετάσει συγκεκριμένα τη διδασκαλία της κλασικής κιθάρας στους μαθητές αυτούς αλλά ούτε και έρευνες που να εξετάζουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς των καθηγητών για το ζήτημα αυτό. Ωστόσο, η Kristin L.Chinnici το 2016 ολοκλήρωσε την έρευνα της που αφορούσε τη διδασκαλία του βιολιού σε μαθητές με δυσλεξία και στηρίχθηκε στο UDL αλλά και στη μέθοδο Suzuki.   

Σκοπός μου είναι να εξεταστούν εις βάθος οι όποιες αναφορές και περιγραφές του φαινομένου της δυσλεξίας και πως αυτή επηρεάζει τη δυνατότητα εκμάθησης της κλασικής κιθάρας. Ακόμα, να αναδείξει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι καθηγητές σε ότι αφορά τις κοινωνικές συνθήκες και κατά πόσο αυτές επηρεάζουν τη διδασκαλία τους σε ένα μαθητή με δυσλεξία.

Επιπλέον να εξετάσω τι γνωρίζουμε επί του παρόντος για το τι συμβαίνει όταν τα παιδιά με δυσλεξία έρχονται σε επαφή με τη μουσική. Κατά τη Hallam (2005) η μουσική μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με δυσλεξία. Η έρευνά της υποδεικνύει ότι η ενασχόληση με τη μουσική παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη συστημάτων αντιληπτικής επεξεργασίας τα οποία διευκολύνουν την κωδικοποίηση και την αναγνώριση ήχων και μοτίβων ομιλίας. Η Hallam  συγκεκριμένα αναφέρει πως όσο πιο νωρίς έρχεται το παιδί, με ενεργό συμμετοχή, στη μουσική και όσο μεγαλύτερη η διάρκεια της συμμετοχής αυτής, τόσο πιο άμεσο είναι το αποτέλεσμα. Η μεταφορά αυτών των δεξιοτήτων είναι αυτόματη και συμβάλλει όχι μόνο στη γλωσσική ανάπτυξη αλλά και στον αλφαβητισμό. (Hallam, 2007)

Οι μελέτες που έχουν γίνει μέχρι τώρα μπορούν να προσφέρουν χρήσιμη γνώση σε εκπαιδευτικούς που παραδίδουν ή πρόκειται να παραδώσουν στο μέλλον μαθήματα κλασικής κιθάρας σε μαθητές με δυσλεξία, βοηθώντας τους να προλάβουν τυχόν προβλήματα και να οργανώσουν πιο αποτελεσματικά τη διδασκαλία τους σε ότι αφορά τη δυσλεξία.

Στο τέλος θα γίνουν προτάσεις για το πώς μπορούν οι καθηγητές να ενημερωθούν για τη δυσλεξία και το κατά πόσο μπορεί η εκμάθηση της κλασικής κιθάρας να βοηθήσει έναν άνθρωπο με δυσλεξία σε οποιαδήποτε ηλικία.

 

Θεματικοί Άξονες
  • Μουσική στην ειδική αγωγή
Λέξεις-κλειδιά δυσλεξία, κλασική κιθάρα, γονείς, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Διδακτορική φοιτήτρια στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου 

Καθηγήτρια μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 

Δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών στο Πανεπιστημίου Αθηνών (2022).

Μουσικοπαιδαωγική εκπαίδευση στην Ιταλία στο European Suzuki Association , όπου απέκτησα με διάκριση την άδεια  διδασκαλίας της κιθάρας με την μέθοδο Suzuki σε τρια επίπεδα.

Δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών Conservatoire de Strasbourg με τους καθηγητές Duo Melis (Α. Μουζουράκη και Σουζάνα Πρίτο)  τον Οκτώβριο του 2013.

Δίπλωμα στην κλασική κιθάρα  (Μιχαήλ Κονταξάκη) 2012.

Απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ 2010.

Δίπλωμα αρμονίας στο ωδείο (Αλίκη Μακρυγιώργου) 2008.

Πτυχίο κλασικής κιθάρας (Αλίκη Μακυργιώργου) 2006

Σεμινάρια: Marcin Dylla, Eliot Fisk,Carlo Marchione, Carlo Domenikoni, David Russell,Roberto Aussel, Oscar Ghilglia, Αντιγόνη Γκόνη, Έλενα Παπανδρέου