Η διδακτική προσέγγιση Μάθηση Βάσει Έργου στη Σχολική Μουσική Εκπαίδευση

Myria Stavrou Avraamidou

Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία

Περίληψη

Η σύγχρονη σχολική μουσική εκπαίδευση αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως η διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών, η ενεργή συμμετοχή τους και η ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων (Καραγεωργάκης, 2019). Αναμφίβολα, η παραδοσιακή δασκαλοκεντρική διδακτική προσέγγιση δεν ανταποκρίνεται σε αυτές τις προκλήσεις, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη υιοθέτησης πιο μαθητοκεντρικών μεθόδων.  Μία από αυτές είναι η Μάθηση βάσει Έργου, η οποία έχει τεκμηριωθεί ως αποτελεσματική σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα με πρακτικά οφέλη τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς (Alfonso, 2017). Ο Gert Biesta υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη διδακτική προσέγγιση, υποστηρίζει τη μετάδοση γνώσεων (qualification), την κοινωνικοποίηση (socialization) και τη διαμόρφωση της ταυτότητας του μαθητή (subjectification), ενώ ο Dillon (2023), επισημαίνει τη συμβολή της προσέγγισης στη μουσική εκπαίδευση μέσω βιωματικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων. Παρομοίως, η Νεοφύτου (2025), ισχυρίζεται πως η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης διδακτικής προσέγγισης στο μάθημα της μουσικής, μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η δημιουργικότητα. Παρόλα αυτά, η εφαρμογή της στη μουσική εκπαίδευση παραμένει σχετικά ανεξερεύνητη (Μίχα, 2022). 

Η παρούσα έρευνα στοχεύει στην εξέταση της διαδικασίας σχεδιασμού και υλοποίησης της ενότητας «Γνωριμία με το μιούζικαλ», στο πλαίσιο της θεματικής περιοχής «Μουσική και άλλες Τέχνες» που υπάρχει στο Πρόγραμμα Σπουδών Μουσικής της Α’ Γυμνασίου, η οποία θα προσφερθεί με τη μέθοδο Μάθηση Βάσει Έργου.  Μέσω μιας έρευνα δράσης, και με βάση το συνεχή αναστοχασμό μου ως εκπαιδευτικός/ερευνήτρια θα διεισδύσω στους τρόπους με τους οποίους εμπλέκονται οι μαθητές/τριες μου με τις δραστηριότητες που θα σχεδιάζω στα πλαίσια της ενότητας και θα περιγράψω και αναλύσω τις απόψεις και αντιλήψεις τους για τη συγκεκριμένη μαθησιακή εμπειρία. Η έρευνα θέτει τα εξής ερευνητικά ερωτήματα: 

  1. Με ποιον τρόπο εμπλέκονται οι μαθητές στη μαθησιακή διαδικασία μέσα από τη Μάθηση Βάσει Έργου;
  2. Πώς διαμορφώνεται η διδασκαλία του μιούζικαλ μέσω αυτής της διδακτικής προσέγγισης;
  3. Ποιος είναι ο ρόλος του μουσικού παιδαγωγού και ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει κατά την εφαρμογή της;

Η έρευνα αναμένεται να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση της διδακτικής προσέγγισης Μάθηση Βάσει Έργου στη μουσική εκπαίδευση και τα αποτελέσματά της ενδέχεται να προσφέρουν χρήσιμες κατευθύνσεις σε μουσικούς παιδαγωγούς που επιθυμούν να ενσωματώσουν τη συγκεκριμένη μεθοδολογία στη διδασκαλία τους.

Θεματικοί Άξονες
  • Προγράμματα σπουδών και κριτική προσέγγιση
Λέξεις-κλειδιά Βιωματική Μάθηση, Εμπειρίες Μαθητών/τριών, Έρευνα Δράσης, Μάθηση Βάσει Έργου..
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Η Μύρια Σταύρου Αβρααμίδου είναι φοιτήτρια Διδακτορικού Προγράμματος στη Μουσική Παιδαγωγική στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Κατέχει Πτυχίο Μουσικολογίας από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Μεταπτυχιακό (ΜΑ) στη Μουσική Παιδαγωγική από το University of Reading, Ηνωμένο Βασίλειο. Παράλληλα, έχει ολοκληρώσει σπουδές σε ανώτερα θεωρητικά και πρακτικά αντικείμενα μουσικής, κατέχοντας διπλώματα Αρμονίας, Πιάνου, Ενοργάνωσης, Αντίστιξης και Φυγής. Διαθέτει πολυετή διδακτική εμπειρία στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση της Κύπρου. Η ερευνητική της δραστηριότητα εστιάζει στην εφαρμογή της διδακτικής προσέγγισης Μάθηση Βάσει Έργου στη σχολική μουσική εκπαίδευση, με έμφαση στη δημιουργικότητα, την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και την ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.