Ρυθμικές συνομιλίες: Ο κύκλος κρουστών στο σχολείο και στην κοινότητα
Ακογιούνογλου Μίτσυ
Εργαστήριο
| Περίληψη |
Πλαίσιο: Στο προτεινόμενο εργαστήριo, στόχος είναι η εισαγωγή των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στις αρχές και στις πρακτικές του κύκλου κρουστών ως μέσου για την καλλιέργεια της κοινότητας και της αίσθησης του ανήκειν, καθώς και την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της συναισθηματικής αυτορρύθμισης. Όσοι και όσες παρευρεθούν στον κύκλο, θα μάθουν πώς να εμπλέκουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, και γενικότερα τα μέλη των ομάδων, με το ρυθμό συνεργατικά, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την αυτοέκφραση σε ένα υποστηρικτικό και ασφαλές περιβάλλον. Συμμετέχοντες: Το εργαστήρι απευθύνεται σε όλες και όλους του συνέδρους και δύναται να φιλοξενήσει έως 40 συμμετέχοντες και συμμετέχουσες, πάντα με γνώμονα την δημιουργία μίας συμπεριληπτικής ομάδας. Στόχοι: Μαθησιακά, οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν πρακτικές διεύθυνσης, συντονισμού και εμψύχωσης ομάδας κρουστών, θα εφαρμόσουν κάποιες τεχνικές και ρυθμικά παιχνίδια στην ομάδα, και θα διερευνήσουν τεχνικές και πρακτικές του κύκλου κρουστών για τη δημιουργία μουσικής ομάδας στο σχολείο και στην κοινότητα. Δομή: Ως προς τη δομή, το εργαστήριo θα ξεκινήσει με μία εξερεύνηση του ήχου της ομάδας και την εδραίωση του βασικού ρυθμού (γείωση/grounding), στη συνέχεια θα παρουσιαστούν τρόποι διεύθυνσης και συντονισμού της ομάδας (conduction/facilitation), θα εμπλακούν όλα τα μέλη του κύκλου σε παιχνίδια ρυθμών που απαιτούν εγρήγορση, συντονισμό, μνήμη και συγκέντρωση, θα δοθεί η δυνατότητα να πειραματιστούν όλοι οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στον συντονισμό του κύκλου, και θα κλείσει η ομάδα με μία δραστηριότητα που θα τιμά τη συλλογική προσπάθεια όλων των συμμετεχόντων. Υλικά και μέσα: Για το εργαστήριo θα χρειαστούν διάφορα κρουστά όργανα, όπως καχόν, τζέμπε, μαράκες, ταμπουρίνα, κλάβες, ντέφια, κουδουνάκια, και άλλα, ένα για κάθε μέλος της ομάδας, και με δυνατότητα ποικιλίας ηχοχρωμάτων για ηχητικούς πειραματισμούς. Επίσης, θα υπάρχουν και αυτοσχέδια μουσικά όργανα, για να διευκολυνθεί η οργάνωση ενός κύκλου κρουστών σε σχολείο που δεν έχει μουσικά όργανα. Η ομάδα θα είναι καθισμένη σε κύκλο, και χρειάζεται να υπάρχουν καθίσματα για κάθε μέλος. Προσδωκόμενα αποτελέσματα: Το προτεινόμενο εργαστήριo θα δώσει στους συμμετέχοντες και στις συμμετέχουσες την ευκαιρία να πειραματιστούν με τον ήχο της ομάδας, να βιώσουν τη χαρά του συνεργατικού μουσικού αποτελέσματος, να εξασκήσουν δεξιότητες διεύθυνσης κύκλου κρουστών, και να εστιάσουν στο πώς να ενισχύουν ένα περιβάλλον ασφάλειας και το αίσθημα του ανήκειν στις τάξεις στο σχολείο ή σε ομάδες στην κοινότητα. Συμπερασματικά, θα δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες και στις συμμετέχουσες να συνδεθούν μέσω του ρυθμού και να εξασκηθούν στο εργαλείο του κύκλου κρουστών. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | κύκλος κρουστών, κρουστά όργανα, ομάδα, συντονισμός, εμψύχωση ομάδας |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Μίτσυ Ακογιούνογλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσικοθεραπείας και Συμπεριληπτικών Μουσικών Πρακτικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Σπούδασε μουσικοθεραπεία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στο Michigan State University, ΗΠΑ, και σε διδακτορικό και μεταδιδακτορικό επίπεδο στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Για την τριετία 2023-2026 εκπροσωπεί συλλόγους μουσικοθεραπείας της Ευρώπης στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μουσικοθεραπείας και είναι εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Μουσικοθεραπείας. Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά, μέλος της συντακτικής ομάδας του Approaches: Ένα Διεπιστημονικό Περιοδικό Μουσικοθεραπείας, συνεπιμελήτρια της πηγής ανοικτής πρόσβασης Λεξικό Μουσικοθεραπείας: Τόπος Διεπιστημονικών Συναντήσεων, και μία από τις δύο προέδρους της Οργανωτικής Επιτροπής του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. |