Η μουσική εκπαιδευτική πολιτική και ο εκπαιδευτικός μουσικής: Ερευνώντας το σύγχρονο σχολείο
Σαρρής Δημήτριος
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Η εισήγηση παρουσιάζει τα αποτελέσματα ποιοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε με εκπαιδευτικούς μουσικής, οι οποίοι διαθέτουν διδακτική εμπειρία άνω της δεκαετίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση των στάσεων των συμμετεχόντων αναφορικά με την επίδραση της εκπαιδευτικής πολιτικής στο έργο τους και, γενικότερα, στην ποιότητα της μουσικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο (Conchas et al., 2017). Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού μουσικής υπερβαίνει το αυστηρά διδακτικό έργο και συνδέεται με ποικίλες πτυχές της σχολικής ζωής καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Σε αρκετές περιπτώσεις, αναδείχθηκαν όψεις της παρουσίας της Μουσικής στο σχολικό περιβάλλον, οι οποίες, παρότι κρίνονται ουσιώδεις από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, δεν υποστηρίζονται από ένα αντίστοιχο και συνεκτικό πλαίσιο μουσικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστική η φράση «μονοθέσιο μουσικό σχολείο», που προέκυψε κατά τις συνεντεύξεις, καθώς αποτυπώνει την κατάσταση κατά την οποία ο εκπαιδευτικός μουσικής επιχειρεί, μέσα από την προσωπική του πρακτική, να μεταφέρει στοιχεία ποιότητας και βιωματικής εκπαίδευσης – παρόμοια με αυτά που συναντώνται στα μουσικά σχολεία – στο γενικό σχολείο, διαμορφώνοντας έτσι, άτυπα, πτυχές πολιτικής (Schmidt, 2019). Η έρευνα κατέδειξε ότι υπάρχει ένας μεγάλος όγκος παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και εποπτικών μέσων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μουσικής. Υπάρχει μια δυναμική των εκπαιδευτικών να παράγουν διδακτικό υλικό με πολλά δημιουργικά στοιχεία και σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα, για όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής. Έτσι, μπαίνει το ερώτημα πώς η δυναμική αυτή θα μπορούσε η δυναμική αυτή να ενταχθεί ακόμη πιο παραγωγικά στον γενικότερο σχεδιασμό και την εκπαιδευτική πολιτική. Η ανάδειξη αυτών των διαστάσεων ενέπνευσε στους συμμετέχοντες συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της μουσικής εκπαίδευσης, βασισμένες στην εμπειρία τους. Οι προτάσεις αυτές, καθώς είναι δοκιμασμένες, θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός συνεκτικού πλαισίου εκπαιδευτικής πολιτικής (Velzen & Louis, 2012), και ειδικότερα μουσικής εκπαιδευτικής πολιτικής, ικανής να προσφέρει ουσιαστικά οφέλη στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Εκπαιδευτική Πολιτική, Μουσική Εκπαιδευτική Πολιτική, σχολική ζωή, εκπαιδευτικός μουσικής |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Ο Δημήτριος Σαρρής είναι εκπαιδευτικός ΠΕ79.01, ΠΕ80 της Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας και Επισκέπτης Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στο Μάθημα της Μουσικής στο Ελληνικό Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα και στην Εκπαιδευτική Πολιτική. Ωστόσο έχει ερευνήσει τη σχέση της Μουσικής με τις Πολιτισμικές Σπουδές και τις Ηχητικές Σπουδές μέσα από αρκετά άρθρα, δημοσιεύσεις και επιστημονικό έργο για το οποίο έχει τιμηθεί από επιστημονικούς συλλόγους. Ο ενδιαφερόμενος μελετητής και αναγνώστης θα βρει το εκδοτικό έργο του μέσω των Εκδόσεων του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου. Με πολυετή διδακτικό ακαδημαϊκό έργο αλλά και επιτελικό στην Εκπαίδευση, βρίσκεται σήμερα στην τάξη για έρευνα στο πεδίο. |