Το μουσικό πρόγραμμα "Come Sing with Us" από το Εθνικό Θέατρο Όπερας στην Αλβανία για την ανάπτυξη της μουσικής εκπαίδευσης στα σχολεία.

Λιτση Ελιονα

Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη μειωμένη εμπλοκή των ενηλίκων με τις τέχνες, υπογραμμίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας ενός νέου κοινού μέσω μιας ολοκληρωμένης μουσικής εκπαίδευσης για παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η έρευνα διερευνά την ένταξη της όπερας στο πρόγραμμα σπουδών της αλβανικής μουσικής εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας μια προσέγγιση μικτής μεθοδολογίας. Διεξήχθη κριτική ανάλυση περιεχομένου σε εκπαιδευτικά πακέτα, σε συνδυασμό  με ένα ερωτηματολόγιο σε 30 μουσικοπαιδαγωγούς των τάξεων γυμνασίου (5η-9η) στην Αλβανία. Το ερωτηματολόγιο περιελάμβανε ερωτήσεις σχετικά με το βαθμό ενσωμάτωσης της όπερας στις διδακτικές πρακτικές, τα κίνητρα και τα εμπόδια για την εφαρμογή της, καθώς και τις προσωπικές τους εμπειρίες και αντιλήψεις σχετικά με τη χρήση της στην τάξη. 

Η έρευνα  επικεντρώνεται σε ένα πρόγραμμα "Come sing with us" το οποίο έλαβε χώρα το Δεκέμβριο του 2017. Σκοπός της δημοσκόπησης ήταν να αποκαλύψει σε ποιο βαθμό η όπερα ενσωματώνεται στις διδακτικές πρακτικές και οι λόγοι που την υποστηρίζουν ή την αποκλείουν στα σχόλεια. Τα αποτελέσματα από 30 δάσκαλους έδειξαν ότι περισσότερο από το μισό ποσοστό δεν ενσωματώνει την όπερα στο πρόγραμμα σπουδών τους, κυρίως λόγω της έλλειψης χρόνου κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Aντίθετα, οι μουσικοί δάσκαλοι που ενσωματώνουν την όπερα στη διδασκαλία τους αναφέρουν ότι είναι αποτελεσματική στη διευκόλυνση της μάθησης μουσικών και μη μουσικών θεμάτων. Η θετική τους στάση αποδίδεται κυρίως σε εμπειρίες που αποκτήθηκαν από το πρόγραμμα "Come Sing with Us", το οποίο έχει εμπλέξει 2.800 παιδιά από το 2017. Αυτή η πρωτοβουλία αποσκοπεί στη βελτίωση της μουσικής εκπαίδευσης, παρέχοντας καθοδήγηση από χορωδούς όπερας και επιτρέποντας στους μαθητές να μάθουν διάφορα έργα όπερας, όπως το “Va, Pensiero”, Nabucco; "La Traviata",  "Tosca”  "La Bohème," "Turandot," "O cielo," G. Puccini  "Carmina Burana," "O Fortuna," C.Orff,  Opera “Scanderbeg” P.Jakova. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη ανάπτυξης στρατηγικών που να ενθαρρύνουν την ενσωμάτωσή της όπερας στη μουσική εκπαίδευση, επισημαίνοντας τα πολυδιάστατα οφέλη της για την εμπλοκή και τη μάθηση των μαθητών.

Θεματικοί Άξονες
  • Μουσικές εμπειρίες με νόημα
Λέξεις-κλειδιά πρόγραμμα "Come Sing with Us", Όπερα, Διδακτικές πρακτικές, Μουσική Εκπαίδευση
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

 

Eliona Lici Currently serves as lecturer for Music in Education and Special education, Departament of Education, School of Humanities, University of Vlora “Ismail Qemali” (Albania) & University of Arts (Tirana). She has a doctoral degree (Music Education in Albania in first half of 20-th Century” She holds Master of Arts in Performance (Canto) from Faculty of Music, University if Arts (Tirana), and a short specialization in (Music Education Vs Music Therapy). Lici Teach in field of Applied Music Pedagogy, Music in Special Education, Development of Music Curricula. Her literary activities include the Academic textbook Monograph “Music Pedagogy in Albania (1878-1945)”. Dr. Lici is part of Scientific Committee of Conference organized by the Musicology and Cultural Heritage Students Association of the University of Pavia. For 2 Years Mrs. Lici was for two years National Coordinator of Albania in European Association for Music in Schools. Also she is interested for the European Integration through Music Cultures and Education. Lici actually is trainer of Continuing professional development in Music education Creativity for music teacher, Primary, Pre-primary and Special educators.