«Η προσωπική μου σχέση με τη μουσική»: απόψεις, βιώματα και προβληματισμοί φοιτητών και φοιτητριών τμήματος μουσικών σπουδών για τη σχέση τους με τη μουσική
Ελσύνη Παπαδοπούλου, Ακογιούνογλου Μίτσυ
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Η ενασχόληση με τη μουσική μετατρέπεται σε μια σημαντικά διαφορετική εμπειρία, όταν επιλέγεται ως αντικείμενο σπουδών ή ως επαγγελματική πορεία. Στη παρούσα μελέτη ερευνάται ο τρόπος που βιώνουν οι φοιτητές/τριες τμήματος μουσικών σπουδών τη σχέση τους με τη μουσική, την ευχαρίστηση που λαμβάνουν από αυτήν, καθώς και την αντίληψή τους ως προς τον μουσικό εαυτό τους κατά τις ακαδημαϊκές τους σπουδές (Schnare et al., 2012). Επίσης, εξετάζονται οι πιθανές εμπειρίες που συμβάλλουν στην ενίσχυση θετικών βιωμάτων και προάγουν μια κατάλληλη προετοιμασία για τη μελλοντική επαγγελματική τους πορεία (Rose et al., 2021). Με αφετηρία το υποκειμενικό βίωμα των συμμετεχόντων, η έρευνα ακολούθησε ποιοτική μεθοδολογία μελέτης περίπτωσης, αντλώντας δεδομένα από ημιδομημένες συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν με 6 φοιτητές και 6 φοιτήτριες διαφορετικών ετών φοίτησης και ειδικεύσεων Τμήματος Μουσικών Σπουδών κατά την ακαδημαϊκή περίοδο 2024-2025. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από μία φοιτήτρια και μία καθηγήτρια του ίδιου τμήματος, διασφαλίζοντας μια συνολικότερη ματιά στην καθημερινότητα των φοιτητών/τριών και ενισχύοντας την ερευνητική εγκυρότητα και αξιοπιστία. Οι συνεντεύξεις ηχογραφήθηκαν, μεταγράφηκαν και αναλύθηκαν θεματικά (Braun & Clarke, 2006). Από την ανάλυση προέκυψε αίσθημα έλλειψης χρόνου για βιωματική σχέση με τη μουσική, πέραν της απαιτούμενης από τα μαθήματα και έλλειψης ευχαρίστησης από ορισμένες εμπειρίες μουσικοτροπίας. Επιπλέον, καταγράφηκαν προτάσεις για τη φροντίδα της προσωπικής τους σχέσης με τη μουσική κατά τη περίοδο των σπουδών. Οι φοιτητές/τριες θεωρούν ότι ο φόρτος εργασίας λόγω θεωρητικών/γενικών μαθημάτων κατά τις μουσικές τους σπουδές τους/τις έχει απομακρύνει από την ευχάριστη μουσική πράξη (Jääskeläinen, 2023), μετακινώντας το επίκεντρο της προσοχής τους στην υποχρέωση ολοκλήρωσης των σπουδών και όχι στη καλλιέργεια μιας βαθύτερης σχέσης με τη μουσική. Ειδικότερα, φάνηκε η σημασία της σχέσης διδασκόντων-φοιτητ(ρι)ών για τη διαμόρφωση μιας υγιούς σχέσης με τη μουσική (Jääskeläinen & López – Íñiguez, 2022) και το ψυχολογικό αντίκτυπο της διαδικασίας μελέτης ή προετοιμασίας εργασιών και συναυλιών. Μέσω της έρευνας αυτής επιδιώκεται η ευαισθητοποίηση της μουσικής κοινότητας, τόσο των διδασκόντων όσο και των φοιτητ(ρι)ών, στη σημασία της διατήρησης και φροντίδας της προσωπικής σχέσης με τη μουσική, της απολαβής ευχαρίστησης από αυτήν, εφόσον ως απόφοιτοι/ες και κυρίως, ως μουσικοπαιδαγωγοί, καλούνται να διδάξουν και να εμπνεύσουν μαθητές και μαθήτριες σε ποικίλες βαθμίδες εκπαίδευσης. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | σχέση με τη μουσική, φοιτητική εμπειρία, τριτοβάθμια μουσική εκπαίδευση, μουσικές σπουδές |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Ελσύνη Παπαδοπούλου: Η Ελσύνη Παπαδοπούλου είναι τεταρτοετής φοιτήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στη κατεύθυνση «Μουσική Παιδαγωγική/Μουσική Ψυχολογία». Έχει δίπλωμα βιολιού από το Ωδείο Κέρκυρας από το 2024 και είναι τακτικό μέλος στα σύνολα της Φιλαρμονικής Εταιρίας Κέρκυρας. Το 2017 βραβεύτηκε από τον Ροταριανό Όμιλο Κέρκυρας ως αριστούχος σπουδάστρια βιολιού. Το 2024 συμμετείχε σε σύνολο επιλεγμένο να εκπροσωπήσει την Ελληνογερμανική Ορχήστρα Νέων στο Euroconcert του EYE Berlin 2024. Το 2019 παρακολούθησε τη θερινή ακαδημία του Ιονίου Πανεπιστημίου, στον τομέα Μουσικής Παιδαγωγικής/Ψυχολογίας της Μουσικής με τίτλο: "Ήχος-κίνηση-σώμα-περιβάλλον: Σχέσεις κατανόησης, έκφρασης και δημιουργίας". Έχει γράψει δύο λογοτεχνικά βιβλία: “Ad Meliora: προς το καλύτερο” (2021) και «Εκεί που ανθίζουν οι σκέψεις» (2025). Μίτσυ Ακογιούνογλου: Η Μίτσυ Ακογιούνογλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσικοθεραπείας και Συμπεριληπτικών Μουσικών Πρακτικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Για την τριετία 2023-2026 εκπροσωπεί συλλόγους μουσικοθεραπείας της Ευρώπης στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μουσικοθεραπείας και είναι εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Μουσικοθεραπείας. Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά και μέλος της συντακτικής ομάδας του Approaches: Ένα Διεπιστημονικό Περιοδικό Μουσικοθεραπείας. Η Μίτσυ είναι συνεπιμελήτρια της πηγής ανοικτής πρόσβασης Λεξικό Μουσικοθεραπείας: Τόπος Διεπιστημονικών Συναντήσεων. |