Παιδαγωγικές μουσικές ομάδες: Η περίπτωση της μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας «Παιχνιδιάτορες του Πύργου» της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ.
Πολυξένη Σαλωνίδη, Κόνιαρη, Δήμητρα, Ανδρούτσος Πολύβιος
Αναρτημένη Ανακοίνωση
| Περίληψη |
Η μουσικοπαιδαγωγική ομάδα “Παιχνιδιάτορες του Πύργου” (ΠτΠ) είναι μια φοιτητική ομάδα με στόχο τη δημιουργική, καλλιτεχνική και μουσική έκφραση των μελών της και την παραγωγή διαδραστικών εκδηλώσεων. Οι δράσεις της ομάδας περιλαμβάνουν κυρίως την προετοιμασία και παρουσίαση παραστάσεων με μουσικοπαιδαγωγικό και εμψυχωτικό χαρακτήρα για παιδιά και μουσικές συναυλίες για ενήλικες. Η ομάδα ιδρύθηκε το 2014 από διδάσκοντες και φοιτητές/τριες της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. Στους ΠτΠ μπορεί να συμμετάσχει οποιοδήποτε μέλος της Παιδαγωγικής Σχολής. Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα κριτήρια μουσικών γνώσεων για τη συμμετοχή στην ομάδα. Αρκετά από τα μέλη της ομάδας δεν είχαν προηγούμενες μουσικές γνώσεις και έμαθαν να παίζουν μουσική μέσα στην ομάδα. Τα μέλη της μπορούν να αναλάβουν ποικίλους ρόλους, όπως μουσικοί στην ορχήστρα, τραγουδιστές/τριες, ηθοποιοί, εμψυχωτές/τριες, σκηνοθέτες/τριες, χορογράφοι, επιμελητές των κειμένων, ή και συνδυασμό ρόλων. Συμμετέχουν σταθερά στις εβδομαδιαίες συναντήσεις της και, στην αρχή κάθε χρονιάς, αποδέχονται, συνδιαμορφώνοντας, ένα βασικό πλαίσιο λειτουργίας της ομάδας, με τη μορφή άτυπου εσωτερικού κανονισμού. Η ομάδα ακολουθεί αρχές όπως είναι η ισότιμη συμμετοχή όλων των μελών στην προετοιμασία, επιμέλεια και πραγματοποίηση των δράσεών της, η ενδυνάμωση της αίσθησης του “ανήκειν”, η ενίσχυση της ισότητας και της συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της, και η κατά το δυνατόν προσαρμογή των στόχων της στις ανάγκες των εκάστοτε μελών της -αρχές που παρατηρούνται και σε ομάδες κοινοτικής μουσικής (Veblen et al., 2013. Higgins, 2012). Για την εκπαίδευση των μελών της χρησιμοποιούνται πρακτικές άτυπης μουσικής διδασκαλίας και μάθησης (Green, 2008). Σκοπός της ανακοίνωσης είναι να παρουσιαστεί εν συντομία η ιστορία της ομάδας και να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα τα οποία, σύμφωνα με τις απόψεις των μελών της, επηρέασαν και επηρεάζουν την προσωπική, μουσική και επαγγελματική τους ανάπτυξη και συνετέλεσαν στη διατήρηση της συνοχής και λειτουργίας της ομάδας μέχρι σήμερα, παρά το γεγονός των συχνών εναλλαγών μελών στη σύστασή της. Η έρευνα είναι σε εξέλιξη και πραγματοποιείται μέσω ερωτηματολογίου με ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου. Το ερωτηματολόγιο στάλθηκε σε όλα τα μέλη που έχουν κατά καιρούς συμμετάσχει στην ομάδα, από τη δημιουργία της μέχρι σήμερα. Τα δεδομένα θα αναλυθούν ποσοτικά και ποιοτικά χρησιμοποιώντας ανάλυση περιεχομένου. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Μουσικοπαιδαγωγική ομάδα, φοιτητική ομάδα, έρευνα ερωτηματολογίου |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Πολυξένη Σαλωνίδη είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Π.Μ.Σ. «Μουσική και Κοινωνία» (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) με ειδίκευση στη Μουσική Εκπαίδευση και την Κοινοτική Μουσική. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Α.Π.Θ.). Σπούδασε στο Pädagogische Hochschule Freiburg μέσω Erasmus+ και φοίτησε σε ελληνο-γερμανικά ευρωπαϊκά σχολεία του Βερολίνου και το Μουσικό Σχολείο Καβάλας. Είναι μέλος της Φιλαρμονικής Δήμου Καβάλας από το 2012 και της μουσικοπαιδαγωγικής ομάδας «Παιχνιδιάτορες του Πύργου» της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. από το 2018. Ήταν εθελόντρια ως βοηθός παιδαγωγού στο Α.Π.Θ., σε φεστιβάλ, σε ξενώνες φιλοξενίας ασυνόδευτων παιδιών κ.ά. Η Δήμητρα Κόνιαρη (Ph.D.) είναι μουσικοπαιδαγωγός και εργάζεται ως Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.) στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας). Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Α.Π.Θ), του DEA στις Γνωστικές Επιστήμες (ULB) και διδάκτορας του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας). Είναι μέλος της EAS (European Association for Music Education), της Ε.Ε.Μ.Ε. και επικεφαλής της συντακτικής ομάδας του ετήσιου περιοδικού της Ε.Ε.Μ.Ε., Μουσική Εκπαίδευση. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και η επιστημονική της δραστηριότητα κινούνται στα πεδία της μουσικής ψυχολογίας, της μουσικής εκπαίδευσης και της νευροδιδακτικής της μουσικής. O Πολύβιος Ανδρούτσος (Ph.D.) είναι μουσικοπαιδαγωγός-ερευνητής. Έχει δημοσιεύσει εργασίες σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, δύο βιβλία, και είναι συ-συγγραφέας των διδακτικών πακέτων της Β’ και Γ’ γυμνασίου. Έχει διδάξει στην ειδική, A/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση, στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) και στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής (ΑΤΕΙΘ). Εργάζεται ως μέλος Ε.Ε.Π. Μουσικής Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Α.Π.Θ.). Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.) όπου διετέλεσε πρόεδρος, αντιπρόεδρος και, από το 2007, Επίτιμος Πρόεδρος. Διετέλεσε μέλος του ΔΣ της Διεθνούς Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME) και Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του 30ου Παγκόσμιου Συνεδρίου της. |