Διερεύνηση της επίδρασης μίας υποχρεωτικής αλλαγής κατεύθυνσης φοιτητ(ρι)ών μουσικών σπουδών υπό το πρίσμα της θεωρίας του αυτοπροσδιορισμού
Στέλλα Καραγκιαούρη
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Σύμφωνα με τη θεωρία του αυτοπροσδιορισμού (Self- determination theory), η εξέλιξη κάθε ατόμου και η διαμόρφωσή της προσωπικότητάς του, επηρεάζεται και καθορίζεται από συνδυασμό παραγόντων. Η αυτονομία (autonomy), η επάρκεια στη γνώση (competence) και η αίσθηση του σχετίζεσθαι (relatedness), αποτελούν τις τρεις βασικές ψυχολογικές ανάγκες, οι οποίες παρατηρήθηκε πως σχετίζονται άμεσα με τη διαμόρφωση της εξέλιξης αυτής (Franceschi & Ercegovac, 2022). Αυτές λειτουργούν ως κίνητρα, ενισχύοντας τη δέσμευση του ατόμου σε όποια δραστηριότητα επιλέγει να εμπλακεί. Η διαμόρφωση των κινήτρων κάθε ατόμου είναι ένα αποτέλεσμα που προκύπτει από την επιρροή μεταξύ των εσωτερικών ψυχολογικών του αναγκών αλλά και του εξωτερικού του περιβάλλοντος (Deci & Ryan, 2000). Τα εξωτερικά κίνητρα συχνά δύναται να επηρεάσουν το άτομο και να μεταβάλλουν τις εσωτερικές του ανάγκες τόσο θετικά, όσο και αρνητικά (Valenzuela, et al., 2018 · Evans, 2016). Με την παρούσα έρευνα και σύμφωνα με τη θεωρία του αυτοπροσδιορισμού, επιδιώκεται η διερεύνηση της εξέλιξης φοιτητών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, οι οποίοι, ενώ ως αρχικό στόχο των σπουδών τους είχαν επιλέξει την κατεύθυνση εκτέλεσης πιάνου, αναγκάστηκαν να μεταβούν σε κάποια άλλη κατεύθυνση. Επομένως, η παρούσα ποιοτική έρευνα αποτελεί μία συλλογική μελέτη περίπτωσης, που εστιάζει στη διερεύνηση του ρόλου του αυτοπροσδιορισμού στην κοινότητα των φοιτητών μουσικής, υπό τη συνθήκη αναγκαιότητας αλλαγής κατεύθυνσης σπουδών. Έπειτα από την ολοκλήρωση ημι-δομημένων συνεντεύξεων, πραγματοποιήθηκε θεματική ανάλυση και εντοπίστηκαν θεματικές κατηγορίες, από τις οποίες παρατηρήθηκε πως η αλλαγή του αυτοπροσδιορισμού των φοιτητών επηρεάζεται άμεσα από την αλλαγή των εσωτερικών και εξωτερικών κινήτρων τους, τα οποία συχνά αλληλοεπηρεάζονται και διαμορφώνονται ανάλογα (Evans, 2015). Η σημασία των ψυχολογικών αναγκών των φοιτητών σε συνδυασμό με τις γενικές απαιτήσεις των σπουδών τους, της κατεύθυνσης του πιάνου και των προσωπικών τους στόχων, φάνηκε να επηρεάζει άμεσα την πορεία των σπουδών τους. Ακόμη, η κατάλληλη υποστήριξη από το δάσκαλο και το εξωτερικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με τη συνέπεια στη μελέτη, κρίθηκαν ως σημαντικά στην εξέλιξη των σπουδών φοιτητών μουσικής. Τέλος, φάνηκε πως η αλλαγή κατεύθυνσης των ερωτηθέντων φοιτητών από την αρχική τους επιλογή επηρέασε θετικά την πορεία σπουδών τους και τη μετέπειτα εξέλιξη τους, ως προς την αναδιαμόρφωση των κινήτρων, των ψυχολογικών τους αναγκών και των στόχων τους. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Θεωρία του αυτοπροσδιορισμού, εσωτερικά- εξωτερικά κίνητρα, αλλαγή κατεύθυνσης σπουδών, σπουδές πιάνου, εξέλιξη σπουδών |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Στέλλα Καραγκιαούρη κατάγεται από την Καβάλα. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστήμιου, στην κατεύθυνση Μουσικών Επιστημών, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Μουσικής και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Μουσικής Παιδαγωγικής στο Σχολείο και στην Κοινότητα του Ιονίου Πανεπιστημίου και παράλληλα συνεχίζει σπουδές κλασικού πιάνου. Από το 2019 είναι μουσικός της Φιλαρμονικής Εταιρίας Κέρκυρας στο κόρνο, συμμετέχοντας σε συναυλίες και δράσεις του μουσικού σώματος και παράλληλα διδάσκει θεωρία της μουσικής. Επιπλέον, ασχολείται με την μουσικοκινητική αγωγή σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και δημοτικού και με την μουσική προπαιδεία μέσω του πιάνου πιάνο. |