ΣΚΙΑΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ «ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ» ΣΤΑ ΩΔΕΙΑ : ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Κωνσταντίνος Δημητρίου, Ράπτης, Θεοχάρης
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
ΣΚΙΑΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ «ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ» ΣΤΑ ΩΔΕΙΑ : ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Κωνσταντίνος Δημητρίου, Υποψήφιος Διδάκτωρ ΠΤΝ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Θεοχάρης Ράπτης, Καθηγητής ΠΤΝ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να ρίξει φως σε έναν τομέα που παραμένει σχετικά ανεξερεύνητος στην Ελλάδα: τη λειτουργία και την εξέλιξη των Τμημάτων «Μοντέρνας Μουσικής» στα ωδεία. Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη σύγχρονη μουσική, ελάχιστες μελέτες έχουν ασχοληθεί με το πώς αυτά τα τμήματα λειτουργούν, διδάσκουν και προετοιμάζουν τους σπουδαστές τους για το μέλλον. Η εργασία φιλοδοξεί να καλύψει αυτό το κενό, αποτυπώνοντας την πραγματικότητα μέσα από τις απόψεις και τα λόγια ανθρώπων του συγκεκριμένου χώρου, προσφέροντας παράλληλα ένα πεδίο προβληματισμού για τη μελλοντική εξέλιξη του τομέα. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων με καθηγητές και υπεύθυνους τμημάτων από όλη τη χώρα, ανθρώπους που γνωρίζουν τη θεματική πολύ καλά και ζουν καθημερινά την εμπειρία της διδασκαλίας μοντέρνας μουσικής. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το προφίλ των τμημάτων, των δασκάλων και των μαθητών/-ριών , σχετικά με , τα κυρίαρχα μουσικά είδη, αλλά και τις προκλήσεις που συναντούν στη διδασκαλία. Ακολούθησε θεματική ανάλυση των δεδομένων. Μέσα από τις απαντήσεις τους και την ανάλυση, αναδείχθηκαν και τα κίνητρα που οδηγούν τους μαθητές να στραφούν στη μοντέρνα μουσική, είτε επιδιώκοντας επαγγελματική σταδιοδρομία είτε αναζητώντας δημιουργική έκφραση. Η μελέτη εξετάζει, επιπλέον, τον τρόπο διαμόρφωσης του ρεπερτορίου και την καλλιτεχνική κατεύθυνση που ακολουθούν τα τμήματα, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς τάσεις και τη δυναμική των εξελίξεων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε εκπαιδευτικές δράσεις, όπως συναυλίες, σεμινάρια και συνεργασίες με φορείς του μουσικού χώρου, οι οποίες συμβάλλουν στην καλλιτεχνική και επαγγελματική εξέλιξη των σπουδαστών. Αυτή η μελέτη δεν επιδιώκει μόνο να αποτυπώσει την υπάρχουσα κατάσταση αλλά και να ανιχνεύσει προοπτικές για την εξέλιξη των τμημάτων «Μοντέρνας Μουσικής» στην Ελλάδα. Αναδεικνύει την ανάγκη για προσαρμογή στις διαρκώς μεταβαλλόμενες τάσεις και για ενίσχυση των πρωτοβουλιών που προάγουν τη δημιουργικότητα, αναδεικνύοντας έτσι τον ρόλο της σύγχρονης μουσικής εκπαίδευσης στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | μοντέρνα μουσική, μουσική εκπαίδευση, ωδεία, μουσικές σχολές |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Κώστας Δημητρίου: Ο Κώστας Δημητρίου είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κάτοχος μεταπτυχιακού από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και υποψήφιος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε ντραμς στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ, φοιτώντας στο Musicians Institute (Los Angeles) και στο Drummers Collective (Νέα Υόρκη). Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 έκανε πρακτική άσκηση για ένα εξάμηνι μέσω ERASMUS στο Music Academy International στο Nancy της Γαλλίας. Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Joe Lynn Turner, Kip Winger, Ron Thal, Πάνος Μουζουράκης, Fuzzy Nerds, Σπύρος Γραμμένος και Δημήτρης Υφαντής. Από το 2013 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Σύγχρονου Ωδείου Ιωαννίνων. Έχει πλούσια δισκογραφική παρουσία και διδακτική εμπειρία σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θεοχάρης Ράπτης : Ο Θεοχάρης Ράπτης είναι Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο Ludwig-Maximilians-Universität του Μονάχου. Μετά τον τίτλο Magister στο Τμήμα Μουσικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Παναγιώτη & Έφης Μιχελή. Είναι διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνών, Κινητικής έκφρασης και Διδακτικών Εφαρμογών του ΠΤΝ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αναπληρωτής Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΝ Ιωαννίνων και συν-επιμελητής του επιστημονικού περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά. Τα ειδικά του ερευνητικά ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη μουσική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες, τη φιλοσοφία της μουσικής αγωγής, τη συστηματική μουσική παιδαγωγική και τη σχέση της μουσικής αγωγής με τα συναισθήματα.
|