Απόψεις και εμπειρίες των μαθητών από τα μουσικά σχολεία στην Κύπρο
Μυράλης Ιωάννης, Κονδυλίδου Άση, Χρίστος Ιωάννου
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Τα μουσικά σχολεία (ΜΣ) στην Κύπρο ιδρύθηκαν το 2006 ως μουσικά λύκεια στη Λευκωσία και Λεμεσό, ενώ το 2012 ιδρύθηκαν και άλλα 3 στις υπόλοιπες επαρχίες Λάρνακας, Πάφου και Αμμοχώστου. Το 2015 ο θεσμός των ΜΣ επεκτάθηκε και στο γυμνάσιο σε τρεις επαρχίες, ενώ την επόμενη χρονιά (2016) κάλυψε και τις άλλες 2 επαρχίες παρέχοντας τη δυνατότητα εξαετούς φοίτησης σε παγκύπρια βάση. Παρά την εικοσαετή παρουσία και προσφορά των μουσικών σχολείων στη μουσική εκπαίδευση, οι σχετικές μελέτες αναφορικά με την ευρύτερη λειτουργία τους είναι πολύ περιορισμένες (Γιόρτσιος, 2023∙ Γραμμένος, 2020∙ Κατσιάνη & Γεωργιάδης, 2015∙ Μανανά, 2017∙ Theologos & Katsadoros, 2017). Η παρούσα έρευνα στόχο έχει να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των συνθηκών λειτουργίας των μουσικών σχολείων και στη βελτίωση τους. Συγκεκριμένα, εστιάζει στη διερεύνηση των απόψεων, των εμπειριών και των προβληματισμών τελειόφοιτων μαθητών από τα πέντε μουσικά σχολεία της Κύπρου σχετικά με τα ακόλουθα θεματικά πεδία: το πρόγραμμα σπουδών, την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τις όποιες προκλήσεις και περιορισμούς τις οποίες βίωσαν κατά τη φοίτηση τους. Τα κύρια ερευνητικά ερωτήματα της μελέτης είναι τα ακόλουθα: Ποιες είναι οι στάσεις, απόψεις και εμπειρίες των τελειόφοιτων μαθητών των μουσικών σχολείων σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών και την ποιότητα της εκπαίδευσης που έλαβαν; Ποιες προκλήσεις και περιορισμούς αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της φοίτηση τους; Ποιες οι προτάσεις τους για βελτίωση της λειτουργίας του μουσικού σχολείου; Τα δεδομένα θα συλλεχθούν μέσω ενός διαδικτυακού ερωτηματολογίου το οποίο θα αναπτυχθεί από τους ερευνητές και το οποίο βασίζεται σε προηγούμενες σχετικές έρευνες αλλά και στη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και μέσα από εστιασμένες ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις. Τα δεδομένα θα αναλυθούν με τη χρήση του SPSS και θα γίνουν διασταυρούμενες συσχετίσεις μεταξύ των διακριτών μεταβλητών. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | μουσικά σχολεία Κύπρου∙ απόψεις και εμπειρίες μαθητών∙ πρόγραμμα σπουδών∙ προκλήσεις και περιορισμοί. |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Ο Γιάννης Μυράλης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Μουσικής Παιδαγωγικής και Σαξοφώνου στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη διδασκαλία των μουσικών του κόσμου, στην οργανική μουσική εκπαίδευση και στα ερασιτεχνικά μουσικά σύνολα ενηλίκων. Έχει πλούσια διδακτική εμπειρία σε σχολεία και πανεπιστήμια στην Κύπρο και τις ΗΠΑ, ενώ έχει παρουσιάσει σε εθνικά και διεθνή συνέδρια μουσικής παιδαγωγικής, εθνομουσικολογίας και σαξοφώνου. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Είναιμέλος του Δ.Σ. του ECMTA και πρώην πρόεδρος του Instrumental and Vocal Music Teaching Commission τηςISME. Παράλληλα, έχει πλούσια εμπειρία ως σαξοφωνίστας με διάφορα σύνολα μουσικής δωματίου. Η Άση Κονδυλίδου (PhD, LRSM) είναι εκπαιδευτικός μουσικής, εντεταλμένη διδάσκουσα στο τμήμα μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και επιστημονική συνεργάτης στο Τμήμα Τεχνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Διδάσκει πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο και έχει εξειδικευτεί στην προετοιμασία σπουδαστών για τις εξετάσεις του Associated Board of the Royal Schools of Music. Είναι κάτοχος των τίτλων Licentiate of the Royal Schools of Music (LRSM), BA (Honors) Humanities with Music (OU), MMus in Music Education (EUC), MA in Technologies of Learning and Communication (EUC), και PhD in Music Education (EUC). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τις νέες μεθοδολογίες στη διδακτική των οργάνων και των θεωρητικών της μουσικής, τις θεωρίες κινήτρων στη μουσική εκπαίδευση και καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της μουσικής. Είναι μέλος της ISME (International Society for Music Education), της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ΕΕΜΕ), και της EPTA (European Piano Teachers Association). Ο Δρ. Ιωάννου αποφοίτησε το 2010 ως ερμηνευτής από το Ωδείο της Πράγας (DiS) και ως Εκπαιδευτικός και Εκπαιδευτής Οργάνων από το Πανεπιστήμιο του Καρόλου στην Πράγα (BA, MA). Ένα χρόνο αργότερα, ολοκλήρωσε περαιτέρω μεταπτυχιακές σπουδές (MSc) στον τομέα της Νευροψυχολογίας της Μουσικής στο Goldsmiths, University of London και τέλος το 2015 απέκτησε το διδακτορικό του δίπλωμα στη Νευροεπιστήμη στο Centre for Systems Neuroscience (Institute of Music Physiology and Musicians' Medicine) στο Ανόβερο της Γερμανίας. Αργότερα συνέχισε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ίδιο Ινστιτούτο και ως λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Μουσικής, Δράματος και Μέσων του Ανόβερου και στο Κέντρο Νευροεπιστήμης Συστημάτων και ως μεταδιδακτορικός επιστήμονας στο CYENS. Το 2021 στον Δρ Ιωάννου απονεμήθηκε χρηματοδότηση Marie S. Curie (Individual Fellowship) από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό. Τα ερευνητικά του πεδία επικεντρώνονται στη γνωστική νευροεπιστήμη, τη νευροφυσιολογία, τον κινητικό έλεγχο, τον χρόνιο πόνο, τις σχετιζόμενες με την εργασία μυοσκελετικές διαταραχές/ασθένειες, την κινητική αποκατάσταση, τα συστήματα βιοανάδρασης και τις διαδραστικές τεχνολογίες. Τα ευρήματα της έρευνάς του έχουν δημοσιευτεί σε πολλά διεθνή επιστημονικά περιοδικά και έχουν παρουσιαστεί σε διάφορα πανεπιστήμια και διεθνή συνέδρια στην Ευρώπη, ΗΠΑ και Καναδά. |