Συμμετοχικές τέχνες στο σχολικό πλαίσιο: Προάγοντας τη σχεσιοδυναμική παιδαγωγική και την ψυχική υγεία και ευζωία μαθητών και εκπαιδευτικών.
Στάμου Λελούδα
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (2021), 1 στα 7 παιδιά και εφήβους παγκοσμίως αντιμετωπίζουν ψυχικές διαταραχές. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αλλά και, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία στην Ελλάδα -τονίζουν τη σημασία της ενσωμάτωσης της ψυχικής ευημερίας στην εκπαιδευτική πολιτική και στα σχολικά προγράμματα. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τη μεγάλη πρόκληση να προσπαθούν να παράγουν ακαδημαϊκά αποτελέσματα σε τάξεις που συχνά είναι πολιτισμικά και ακαδημαϊκά ετερογενείς και που πολλές φορές χαρακτηρίζονται από συγκρούσεις, διασπαστικές συμπεριφορές, εχθρότητα, ανασφάλεια και είναι εξουθενωτικές (Jennings & Greenberg, 2009). Η συμμετοχή σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες και ιδιαίτερα η υλοποίηση κοινοτικών μουσικών προγραμμάτων μέσα στο σχολικό πλαίσιο έχει βρεθεί ότι σχετίζεται με κοινωνικές συμπεριφορές και στάσεις όπως η αυτογνωσία, η κοινωνική ενσυναίσθηση, η μείωση της βίας (Veblen 2008). Στόχος της επισκοπικής μελέτης (scoping review) που διενεργήθηκε ήταν να διερευνηθεί η χρήση των συμμετοχικών τεχνών μέσα στο σχολικό πλαίσιο, ενώ στόχος της παρουσίασης, είναι βάσει των ευρημάτων της επισκοπικής μελέτης, να καταφανεί ότι η υλοποίηση προγραμμάτων συμμετοχικών τεχνών μέσα στο σχολείο ενισχύει τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες μαθητών και δασκάλων, βελτιώνει τις σχέσεις μεταξύ τους και το κλίμα της τάξης (Higgins & Bartleet, 2012), και τους παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο για να εκφραστούν συναισθηματικά, να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους (Poulou et al., 2022), το άγχος τους, το επίπεδο στρες τους, και τελικά να αρχίσουν να αναπτύσσουν το αίσθημα του ‘ανήκειν’ στην ομάδα (Koopman, 2007). Η παρουσίαση θα συνδέσει τα παραπάνω ευρήματα με την προοπτική ως εκπαιδευτικοί της μουσικής, να προάγουμε τη σχεσιοδυναμική παιδαγωγική (Hickey & Riddle, 2023· Hinsdale & Ljungblad, 2023· Κοσμόπουλος, 1996) και να συμβάλουμε στην προαγωγή της ψυχικής υγείας μαθητών και δασκάλων στα σχολεία (Yada & Fenyvesi, 2023). |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | συμμετοχικές τέχνες, σχεσιοδυναμική, παιδαγωγική, ψυχική υγεία, μαθητές, δάσκαλοι |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Λήδα Στάμου είναι καθηγήτρια μουσικής παιδαγωγικής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ιδρύτρια και διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσική και Κοινωνία», καθώς και επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος Baby Artist. Είναι επίσης επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος ΑΓΕΡΑΣ: Πρόγραμμα Μουσικής Ευεξίας και Θεραπείας για την Τρίτη Ηλικία. Είναι πιστοποιημένη δασκάλα της μεθόδου Suzuki, της μεθόδου Orff καθώς και του συστήματος Music Learning Theory. Έχει διδάξει ως επίκουρη καθηγήτρια στο University of Nevada, Las Vegas των Η.Π.Α. Είναι επιστημονικά υπεύθυνη του έργου «Μουσική και πολιτισμός στην υπηρεσία της υγείας, της ευζωίας και της κοινωνικής ενσωμάτωσης». Έχει συγγράψει βιβλία για τη μουσική εκπαίδευση, έχει δημοσιεύσει σε πληθώρα επιστημονικών περιοδικών και έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε πολυάριθμα συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επί σειρά ετών διετέλεσε πρόεδρος και μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση. |