Οι πεποιθήσεις υποψήφιων εκπαιδευτικών μουσικής για τη διδασκαλία της μουσικής στο γενικό σχολείο, πριν και μετά την πραγματοποίηση της πρακτικής τους στη διδακτική της μουσικής
Κόνιαρη, Δήμητρα, Τσαλίκη Μαρία, Μαρία Ζαχαριάδου
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των υποψήφιων εκπαιδευτικών, η σύνδεση της επιστημονικής θεωρίας με την πράξη, μέσα από την πρακτική άσκηση στο σχολείο, αναγνωρίζεται ως μια ιδιαίτερα σημαντική διαδικασία για την επαγγελματική τους προετοιμασία (Zeichner, 2010). Μέσω της διαδικασίας αυτής οι φοιτητές/τριες αποκτούν βιωματική εμπειρία, η οποία συμβάλλει στη διαμόρφωση πρακτικής γνώσης. Παρόλα αυτά, πολλοί παράγοντες επηρεάζουν τη σύνδεση αυτή, πολλές φορές άρρητα. Για παράδειγμα, έρευνες έχουν δείξει ότι τα προσωπικά βιώματα που είχαν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί από το σχολείο, ως μαθητές ή μαθήτριες, μπορεί να επηρεάσουν τις πεποιθήσεις τους για τον ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί, για το τι περιμένουν από τις πρώτες τους διδακτικές εμπειρίες στο σχολείο και για τον ρόλο που πιστεύουν ότι έχουν οι μαθητές/τριες στη διαδικασία της διδασκαλίας-μάθησης -συχνά ανεξάρτητα από τη θεωρητική κατάρτιση που έχουν λάβει κατά τις σπουδές τους (Αυγητίδου, Τζεκάκη & Τσάφος, 2015). Στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατά το τελευταίο εξάμηνο των σπουδών (8ο εξάμηνο), στο μάθημα «Εισαγωγή στην Πρακτική Διδακτική της Μουσικής», οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν σε οργανωμένες επισκέψεις σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παρακολουθούν μαθήματα μουσικής και στη συνέχεια πραγματοποιούν πρακτική στη διδακτική της μουσικής. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των πεποιθήσεων των φοιτητών/τριών πριν και μετά την πρακτική άσκηση, πεποιθήσεων που συνθέτουν τις προσωπικές τους θεωρίες για τη διδασκαλία της μουσικής στο γενικό σχολείο, τον ρόλο των μαθητών/τριών, αλλά και την αντίληψή τους για την προσωπική τους επάρκεια και ικανότητα. Επιπλέον, επιδιώκεται να ανιχνευθούν πιθανές μεταβολές στις πεποιθήσεις αυτές και να αναδειχθούν οι παράγοντες που τις επηρεάζουν. Για τη συλλογή των δεδομένων κατασκευάστηκαν δύο ερωτηματολόγια με ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου, ώστε να συμπληρωθούν από τις/τους φοιτητές/τριες πριν και μετά την πραγματοποίηση της πρακτικής τους στη διδακτική της μουσικής. Η έρευνα είναι σε εξέλιξη. Ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2025 και θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2025. Τα ποσοτικά δεδομένα θα αναλυθούν μέσω περιγραφικής στατιστικής και τα ποιοτικά δεδομένα μέσω ανάλυσης περιεχομένου (Τσιώλης, 2015). |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | εκπαίδευση εκπαιδευτικών μουσικής, πρακτική, τριτοβάθμια εκπαίδευση |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Μαρία Ζαχαριάδου (MMusEd) είναι βιολονίστρια, μουσικοπαιδαγωγός και υποψήφια Διδάκτορας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Οι μεταπτυχιακές της σπουδές στη Μουσική Εκπαίδευση στο Northwestern University (ΗΠΑ) και η πολυετής διδακτική εμπειρία στη δημόσια εκπαίδευση – πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια – αποτελούν τα θεμέλια της παιδαγωγικής της πορείας. Η διδασκαλία της χαρακτηρίζεται από την αρμονική σύζευξη της μουσικής με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, ενώ ως NLP Master Practitioner, ενισχύει τη δημιουργικότητα και την ψυχολογική ενδυνάμωση μαθητών και εκπαιδευτικών. Με αφοσίωση στη μουσική και το ανθρώπινο δυναμικό, επιδιώκει να εμπνέει τις νέες γενιές να ανακαλύψουν τη μοναδικότητά τους μέσα από την τέχνη. Η Δήμητρα Κόνιαρη (PhD) είναι μουσικοπαιδαγωγός και εργάζεται ως Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.) στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας). Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Α.Π.Θ), του DEA στις Γνωστικές Επιστήμες (ULB) και διδάκτορας του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας). Είναι μέλος της EAS (European Association for Music Education), της Ε.Ε.Μ.Ε. και επικεφαλής της συντακτικής ομάδας του ετήσιου περιοδικού της Ε.Ε.Μ.Ε., "Μουσική Εκπαίδευση". Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και η επιστημονική της δραστηριότητα κινούνται στα πεδία της μουσικής ψυχολογίας, της μουσικής εκπαίδευσης και της νευροδιδακτικής της μουσικής. Η Μαρία Τσαλίκη (PhD) γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη όπου και ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης με ειδίκευση στο πιάνο. Στη συνέχεια ολοκλήρωσε τον Μεταπτυχιακό Κύκλο Σπουδών στο ίδιο Τμήμα στη Μουσική Παιδαγωγική και από το 2023 είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου στη Μουσική Παιδαγωγική. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά επιστημονικά και μουσικοπαιδαγωγικά περιοδικά και έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια μουσικοπαιδαγωγικής και εκπαίδευσης. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Θεσσαλονίκης καθώς και στην ωδειακή εκπαίδευση. Συνεργάζεται με το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια. |