Ο ρόλος και η λειτουργία του κύκλου κρουστών στις διαπροσωπικές σχέσεις φοιτητριών που διαμένουν σε φοιτητική εστία

Ελένη Λεωνίδα, Ακογιούνογλου Μίτσυ

Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία

Περίληψη

Οι κοινοτικές μουσικές παρεμβάσεις μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο στην προσωπική ανάπτυξη, την ψυχική υγεία και την κοινωνική ένταξη (Hallam et al., 2012). Ειδικότερα, οι κύκλοι κρουστών φαίνεται ότι βελτιώνουν το αίσθημα ευζωίας, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και δημιουργούν μία ισχυρή αίσθηση κοινότητας και “ανήκειν” (Varner, 2022). Είναι μία δραστηριότητα κοινοτικής μουσικής προσβάσιμη σε άτομα χωρίς προηγούμενη μουσική εμπειρία, επιτρέποντας τη δημιουργία ενός ρυθμικού συνόλου με την ενεργή εμπλοκή όλων των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών υπό την καθοδήγηση και εμψύχωση των κοινοτικών μουσικών. Σκοπός της παρούσας μελέτης περίπτωσης είναι η διερεύνηση του ρόλου και της συμβολής του κύκλου κρουστών στις διαπροσωπικές σχέσεις φοιτητριών που διαμένουν σε φοιτητική εστία της ελληνικής περιφέρειας. Το ερευνητικό ερώτημα που επιχειρείται να απαντηθεί είναι το πώς οι μουσικές αλληλεπιδράσεις δύνανται να διαμορφώσουν τις διαπροσωπικές σχέσεις των συμμετεχουσών. Συγκεκριμένα, δέκα φοιτήτριες που κατοικούν στην ίδια εστία συμμετείχαν σε συναντήσεις, που ήταν δομημένες, για να ενισχύσουν τις μεταξύ τους διαπροσωπικές σχέσεις μέσω της χρήσης κρουστών μουσικών οργάνων σε κύκλο. Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 20 συναντήσεις μουσικής σε κοινοτικό χώρο. Ακολουθώντας ποιοτικό μεθοδολογικό σχεδιασμό μελέτης περίπτωσης (Yin, 2014), συλλέχθηκαν δεδομένα από ημι-δομημένες συνεντεύξεις των φοιτητριών, άτυπες συζητήσεις όλης της ομάδας ανά δύο εβδομάδες, και το ημερολόγιο της ερευνήτριας που αξιοποιήθηκε ως εργαλείο επαλήθευσης. Οι συλλογικές αφηγήσεις των φοιτητριών βοήθησαν στην αποτύπωση της συμμετοχής αυτής ως προς το υποκειμενικό τους ευ ζην. Από τη θεματική ανάλυση προέκυψαν κατηγορίες, που αφορούν στα κίνητρα και τις προκλήσεις της συμμετοχής τους, τους στόχους που είχαν οι ίδιες θέσει και την εμπειρία τους σχετικά με την ατομική και συλλογική αίσθηση του ευ ζην. Συμπερασματικά, φάνηκε ότι η προσωπική μουσική έκφραση των φοιτητριών μέσα από τον κύκλο κρουστών ενδυνάμωσε τις μεταξύ τους σχέσεις, προωθώντας το αίσθημα του υποκειμενικού και συλλογικού ευ ζην εντός της φοιτητικής εστίας. Ο κύκλος κρουστών φάνηκε να αποτελεί μία δραστηριότητα που επιτρέπει την ισχυροποίηση των δεσμών σε αυτό το πλαίσιο, μετατρέποντας την εστία σε μία πιο φιλόξενη κατοικία και δίνοντας χώρο για βαθύτερη γνωριμία και ουσιαστικότερη επικοινωνία ανάμεσα στις φοιτήτριες. 

 

 

Θεματικοί Άξονες
  • Κοινωνικό μουσικό περιβάλλον
  • Μουσικές εμπειρίες με νόημα
  • Μουσική και κοινότητες
Λέξεις-κλειδιά Λέξεις κλειδιά: κύκλος κρουστών, μουσική στην κοινότητα/κοινοτική μουσική, συλλογικό/υποκειμενικό ευ ζην, διαπροσωπικές σχέσεις, φοιτητική εστία
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Η Ελένη Λεωνίδα είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, με ειδίκευση στη Μουσική Παιδαγωγική και Ψυχολογία της Μουσικής και φοιτήτρια του μεταπτυχιακού προγράμματος «Μουσική Παιδαγωγική στο Σχολείο και στην Κοινότητα» του ιδίου πανεπιστημίου. Έχει ασχοληθεί με τη διδασκαλία μουσικής σε βρέφη, νήπια και την ενίσχυση μουσικών δεξιοτήτων νεαρών μητέρων. Η έρευνά της μέχρι τώρα επικεντρώνεται στο πλαίσιο της μουσικής στην κοινότητα και σήμερα εργάζεται ως μουσικός σε νηπιαγωγείο και σε ωδείο.

 

Η Μίτσυ Ακογιούνογλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσικοθεραπείας και Συμπεριληπτικών Μουσικών Πρακτικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Σπούδασε μουσικοθεραπεία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στο Michigan State University, ΗΠΑ, και σε διδακτορικό και μεταδιδακτορικό επίπεδο στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Για την τριετία 2023-2026 εκπροσωπεί συλλόγους μουσικοθεραπείας της Ευρώπης στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μουσικοθεραπείας και είναι εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Μουσικοθεραπείας. Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά, μέλος της συντακτικής ομάδας του Approaches: Ένα Διεπιστημονικό Περιοδικό Μουσικοθεραπείας, συνεπιμελήτρια της πηγής ανοικτής πρόσβασης Λεξικό Μουσικοθεραπείας: Τόπος Διεπιστημονικών Συναντήσεων, και μία από τις δύο προέδρους της Οργανωτικής Επιτροπής του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε.