Δημιουργική έκφραση μέσω της διδασκαλίας της μουσικής σύνθεσης σε μαθητές της Στ’ Δημοτικού

Θεόδωρος Γκουγκουσούδης

Αναρτημένη Ανακοίνωση

Περίληψη

H φοίτηση στην Στ’ τάξη του Δημοτικού έχει διττή υπόσταση στο Μάθημα της Μουσικής. Αφενός, ολοκληρώνονται οι στόχοι που έχουν τεθεί στο επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Σπουδών Μουσικής στο Δημοτικό Σχολείο (2023) και, αφετέρου, οι ίδιοι αυτοί στόχοι αποτελούν τη βάση για τη φοίτηση στο Γυμνάσιο. Ανάμεσα στους γενικούς στόχους του Προγράμματος Μουσικής στο Δημοτικό, αναφέρεται η ανάπτυξη της δεξιότητας των μαθητών/μαθητριών στη σύνθεση της μουσικής. Μάλιστα, στο βιβλίο εργασιών της Γ΄ τάξης, συναντάται η πρώτη άσκηση, στην οποία ζητείται από το μαθητή, με βάση το γνωστικό επίπεδο στην μουσική θεωρία που έχει καθώς και το επίπεδο μουσικής σημειογραφίας, να συνθέσει ένα μικρό μελωδικό τμήμα. Από τα παραπάνω προκύπτουν τα εξής ερευνητικά ζητήματα: πως μπορεί να αναπτυχθεί η δεξιότητα της σύνθεσης σε μαθητές της Στ΄ Δημοτικού; Θα υπάρξει κάποια αντιστοιχία με τη διδασκαλία της σύνθεσης στην ωδειακή ή την τριτοβάθμια εκπαίδευση; Ποια εκπαιδευτικά μοντέλα θα πρέπει να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός της τάξης για την σύνθεση μουσικής, είτε ξεχωριστά από τον κάθε μαθητή/μαθήτρια, είτε από όλη την τάξη, και πως θα διαμοιράζεται η οργάνωση των διαφόρων μουσικών παραμέτρων; Ποια πρέπει να είναι η μουσική κατάρτιση και δεινότητα ενός εκπαιδευτικού Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, προκειμένου να διδάξει εφαρμοσμένα ένα μοντέλο διδασκαλίας της σύνθεσης, κατάλληλο για μαθητές της Στ΄Δημοτικού; Σύμφωνα με τα παραπάνω ερευνητικά ερωτήματα, επιχειρείται η δημιουργία στοχευμένης διδασκαλίας, πάνω σε διάφορες παραμέτρους της συνθετικής διαδικασίας όπως την μελωδία, και παραμέτρους του ρυθμού. Στη συνέχεια, θα επιχειρηθεί να συντεθεί, μέσω της εφαρμογής αυτού του μοντέλου διδασκαλίας, ένα μικρό μελωδικό απόσπασμα. Τέλος, πρόκειται να αναδειχθούν, μέσω της παρούσας εισήγησης και άλλες παράμετροι του Μαθήματος Μουσικής, όπως ο αυτοσχεδιασμός, η εκτέλεση διαφόρων μουσικών οργάνων, η διεύθυνση συνόλων καθώς και ο ρόλος του εκπαιδευτικού της τάξης.

Θεματικοί Άξονες
  • Μουσικές εμπειρίες με νόημα
Λέξεις-κλειδιά μουσική, σύνθεση, εκπαιδευτικός μουσικής, Δημοτικό.
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Ο Θεόδωρος Γκουγκουσούδης σπούδασε κιθάρα με τον κ. Ιωάννη Ανδρόνογλου και Ανώτερα Θεωρητικά στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Ακόμα, είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στην κατεύθυνση της Σύνθεσης, καθώς μεταπτυχιακός απόφοιτος Σύνθεσης από το Πανεπιστήμιο Mozarteum Salzburg της Αυστρίας. Είναι υποψήφιος Διδάκτωρ Σύνθεσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Χρήστο Σαμαρά.

Έργα του έχουν βραβευθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχουν ερμηνευτεί από συμφωνικά σύνολα (Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Συμφωνική Ορχήστρα Tonkuenstler της Βιέννης κ.α.), σε Ελλάδα, Αυστρία, Ιταλία, Γερμανία, Φινλανδία και ΗΠΑ και έχουν αναμεταδοθεί από την Αυστριακή Ραδιοφωνία.