Pόλοι του εκπαιδευτή στα διαδικτυακά μαθήματα και στα MOOCs. Eκπαίδευση εκπαιδευτικών μουσικής στη Μουσική Τεχνολογία.
Δεσποινα Κωνσταντίνου
Προφορική ανακοίνωση: πρακτική εφαρμογή
| Περίληψη |
Η ανάγκη για Διά Βίου Μάθηση και ειδικότερα για Εκπαίδευση Ενηλίκων, που αποτελεί το οργανωμένο τμήμα της πρώτης, προβάλλει ως επιτακτική στη σύγχρονη εποχή των ραγδαίων πολιτικοοικονομικών εξελίξεων, του ανταγωνισμού και της τεχνολογικής ανάπτυξης. Εξ αιτίας εμποδίων (θεσμικών, καταστασιακών, προδιάθεσης) στη μάθηση και συμμετοχή (Καραλής,2013) πολλαπλασιάστηκαν οι ευέλικτες μορφές εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως η Ανοιχτή Εκπαίδευση και μέθοδος της Ανοιχτής Μάθησης (ΜΟΟCs). Σκοπός της παρούσας ανακοίνωσης είναι η σκιαγράφηση ορισμένων ρόλων του Εκπαιδευτή Ενηλίκων και του τρόπου ενεργοποίησής τους μέσω ενός προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στη Μουσική Τεχνολογία. Κατά τις Τσιμπουκλή και Φίλλιπς (2010, σ.46), «αρκετές από τις θεωρίες της εκπαίδευσης ενηλίκων θεωρούν τον ρόλο του εκπαιδευτή ως διευκολυντικό στη διεργασία της μάθησης». Στην Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, όπου το εκπαιδευτικό υλικό κατέχει κύρια θέση, ο εκπαιδευτής αποτελεί κλειδί στη διεργασία, ώστε να τη διευκολύνει (Κόκκος & Λιοναράκης, 1998, όπ.αναφ. στο Τσιμπουκλή, 2008). Βοηθά τους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν νέες γνώσεις και δεξιότητες και συνεισφέρει στην ανακάλυψη τρόπων καλύτερης αξιοποίησης του υλικού, τον εντοπισμό δικτύων στήριξης, σε τρόπους διαχείρισης του χρόνου και υπερπήδησης των εμποδίων. Ο εκπαιδευτής ως εμψυχωτής μεριμνά για τη δημιουργία κατάλληλου κλίματος, αρχικά μέσω αλληλογνωριμίας στην πλατφόρμα, και ενθάρρυνσης ενεργού συμμετοχής. Ως αξιολογητής μέσω κουίζ ή συζητήσεων υλοποιεί τη διαμορφωτική και την τελική αξιολόγηση, λαμβάνοντας υπόψιν τους πιθανούς αποδέκτες και τις συνθήκες υλοποίησης της εκπαίδευσης. Ως διαμεσολαβητής προβαίνει αρχικά στη διάγνωση των αναγκών των συμμετεχόντων, ώστε το περιεχόμενο του προγράμματος να συνάδει με αυτές, χωρίς να παραβλέπεται η παροχή βασικών γνώσεων στο αντικείμενο (ήχος, μικρόφωνα, κονσόλα κ.ά.), όπως και οι απαιτήσεις της εποχής (βασικές λειτουργίες λογισμικών επεξεργασίας ήχου και σύνθεσης, πνευματικά δικαιώματα κ.ά.) Βαρύνουσας σημασίας είναι ο κοινωνικός του ρόλος: καταρτίζει ενήλικες για αναβάθμιση της σταδιοδρομίας τους, καλλιεργεί τη θετική διά βίου στάση απέναντι στη Μουσική Τεχνολογία, μεριμνά για τη διασύνδεση των εκπαιδευτικών με φορείς επιμόρφωσης και προωθεί την καλλιτεχνική δημιουργία με χρήση Μουσικής Τεχνολογίας. Η τελευταία μπορεί να υλοποιηθεί τόσο ενδοσχολικά- με έμφαση στη διαθεματική προσέγγιση- όσο και σε κοινοτικό πλαίσιο, μέσω διαγωνισμών, εκδηλώσεων και δράσεων. Μακροπρόθεσμα, συνεπώς, η εκπαίδευση ενηλίκων αποβαίνει προς όφελος της κοινωνικής συνοχής, της εύρυθμης λειτουργίας της δημοκρατίας και της πολιτικής σταθερότητας (Schuller &Desjardins, 2011).
|
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Διά Βίου Μάθηση, Εκπαίδευση Ενηλίκων, Εκπαιδευτής, Ανοιχτή Εκπαίδευση,Μουσική Τεχνολογία |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Δέσποινα Κωνσταντίνου- Τσιουλτσιάν γεννήθηκε το 1977 στην Κύπρο. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ (υποτροφία IKY) και του εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Αναλυτικά Προγράμματα και διδασκαλία: Η Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» του Πανεπιστημίου Frederick (υποτροφία Παν/μίου Frederick). Eίναι εκπαιδευτικός μουσικής και έχει δημοσιεύσει μελέτες μουσικολογικού περιεχομένου. Στο παρόν στάδιο είναι διδακτορική φοιτήτρια Μουσικολογίας στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και παράλληλα παρακολουθεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων. |