Ψηφιακά Μέσα και Διαδραστική Μάθηση στη Μουσική Εκπαίδευση

Ματθαιοπούλου Δέσποινα

Εργαστήριο

Περίληψη

Η  τεχνολογία είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας και οι εξελίξεις της επιδρούν καταλυτικά στη δημιουργία, την αναπαραγωγή και την καταγραφή της μουσικής, έχοντας άμεσες συνέπειες  στη μουσική εκπαίδευση. (Ροντογιάννη, 2011). Σύμφωνα με τους  Finney & Burnard  (2009), η πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς της μουσικής εκπαίδευσης είναι  να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν σωστά τις νέες αυτές τεχνολογίες, με στόχο τη σύγχρονη διδασκαλία της μουσικής.

Δέχοντας την πρόκληση των Finney & Burnard στο σεμινάριο θα προσπαθήσουμε να δείξουμε πρωτότυπους τρόπους διδασκαλίας της μουσικής μέσα από τη χρήση και τις επιρροές της σύγχρονης τεχνολογίας.

Θα ξεκινήσουμε με την παρουσίαση μιας νέας και πρωτοποριακής εφαρμογής (application) με παιχνίδια κατανόησης των μουσικών εννοιών. Στη συνέχεια με χρήση του YouTube  και άλλες πλατφόρμες ψηφιακών μέσων κοινωνικής δικτύωσης (TikTok, BeReal, Instagram κ.α) θα δείξουμε καινοτόμους τρόπους διδασκαλίας της μουσικής.

Στόχος μας είναι οι μέθοδοι που χρησιμοποιούμε στη διδασκαλία της μουσικής να  εκσυγχρονιστούν ώστε να κινήσουν ευχάριστα το ενδιαφέρον των παιδιών για την  εκμάθηση και απόλαυση της  μουσικής.

Θεματικοί Άξονες
  • Εμπειρίες, αξίες και πρακτικές της μουσικής και ηχητικής εκπαίδευσης
  • Ψηφιακό περιβάλλον και μουσική εκπαίδευση
  • Ψηφιακές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης
  • Δια βίου μάθηση των εκπαιδευτικών μουσικής
Λέξεις-κλειδιά Μουσική Τεχνολογία, Μουσική Εκπαίδευση, Πλατφόρμες Κοινωνικής δικτύωσης.
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Η Δέσποινα Ματθαιοπούλου 

Είναι Μουσικοπαιδαγωγός και γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Κατέχει Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από το University of London, Institute of Education στη Μουσική Παιδαγωγική με υποτροφία από το ίδρυμα Λίλιαν Βουδούρη. Έχει πτυχίο Εθνομουσικολογίας από το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι πτυχιούχος και αριστούχος στο επαγγελματικό τμήματος Φούγκας του Μακεδονικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτος του ετήσιου μουσικοπαιδαγωγικού προγράμματος επιμόρφωσης του Ωδείου «Μουσικό Κολλέγιο» Θεσσαλονίκης. Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια μουσικοκινητικής αγωγής στην Ελλάδα καθώς και στο εξωτερικό. 

Από το Σεπτέμβρη του 1992 ως και σήμερα διδάσκει Μουσικοκινητική Αγωγή σε ενηλίκους και παιδιά στην Θεσσαλονίκη, Πτολεμαΐδα και Αθήνα. Δίδαξε το γνωστικό αντικείμενο της Μουσικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, για το πρόγραμμα της «Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης της Α’βάθμιας Εκπαίδευσης». Από το Σεπτέμβριο του 2007 ως σήμερα, διδάσκει στο ωδείο Φ. Νάκας Αθηνών. Παράλληλα από τον Οκτώβριο του 2011 ως τον Μάρτιο του 2019 δίδασκε το πρόγραμμα «Παιδική Όπερα» στο  Κολλέγιο Αθηνών. Από το Φεβρουάριο του 2020 διδάσκει «Εισαγωγή στη Μουσικοκινητική Αγωγή» στο τμήμα BSc στην Προσχολική Αγωγή και Ειδική Αγωγή και στο τμήμα BSc στην Δημοτική Εκπαίδευση  στο Aegean College, από τον Οκτώβριο του 2022 διδάσκει σε Σ.Α.Ε.Κ και από το Σεπτέμβριο του 2020 διδάσκει μουσικοκινητική αγωγή στη Παιδική Χορωδία Rosarte. 

Έχει παρουσιάσει βιωματικά εργαστήρια σε συνέδρια και πολλά σεμινάρια όπως επίσης έχει επιμεληθεί και παρουσιάσει πολλές  μουσικοθεατρικές παραστάσεις για παιδιά. 

Έχει συγγράψει τα βιβλία με τίτλο «Το Πρώτο μου Βιβλίο - Θεωρία της Μουσικής», «Μουσικοπονηριές 1&2», «Η κυρα-Μάρω πάει στο Μέγαρο Μουσικής», «Πιανοπονηριές» και «Μεγάλη Συναυλία στην Μπουμπουζαλία, Παιδική Οργανογνωσία» τα οποία εκδόθηκαν από τον εκδοτικό οίκο Φ. Νάκας.