Η μέθοδος Suzuki και η εφαρμογή της στην κιθάρα: παιδαγωγική φιλοσοφία και διεθνής διάδοση

Μίρκα-Μαρία Λαμπροπούλου

Αναρτημένη Ανακοίνωση

Περίληψη

Η Μέθοδος Suzuki, που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1940 από τον Ιάπωνα βιολονίστα και παιδαγωγό Shinichi Suzuki, αποτελεί μια καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση στη μουσική εκπαίδευση. Βασίζεται στην φιλοσοφία της «Mother Tongue Method», η οποία υποστηρίζει ότι κάθε παιδί μπορεί να μάθει μουσική με τρόπο ανάλογο της εκμάθησης της μητρικής του γλώσσας (Suzuki, 1983). Κεντρικά χαρακτηριστικά της μεθόδου είναι η πρώιμη έναρξη της μουσικής εκπαίδευσης, η έμφαση στην ακουστική εμπειρία πριν από την ανάγνωση της παρτιτούρας, η ενεργός συμμετοχή των γονέων και η χρήση θετικής ενίσχυσης μέσω επαναληπτικής μάθησης (Bigelow, 2012).

Αρχικά, η μέθοδος εφαρμόστηκε κυρίως στο βιολί, όμως στα τέλη της δεκαετίας του 1980 εντάχθηκε και στην κιθάρα, με καθοριστική συμβολή του Αμερικανού παιδαγωγού Frank Longay, ο οποίος συνέβαλε στη συγγραφή των πρώτων Suzuki Guitar Books (Longay, 1990). Η διεθνής διάδοση της μεθόδου ξεκίνησε από την Αμερική τη δεκαετία του 1950, όπου ο Suzuki συνεργάστηκε με τοπικούς μουσικούς και παιδαγωγούς για την προώθησή της (Hermann, 1981). Στη συνέχεια, η μέθοδος γνώρισε σημαντική ανάπτυξη στην Ευρώπη, με την ίδρυση Suzuki Associations σε διάφορες χώρες και την προσαρμογή των παιδαγωγικών αρχών στις πολιτισμικές και εκπαιδευτικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής (Galvagno, 2018; Bigelow, 2012).

Στην Ελλάδα, η μέθοδος Suzuki διδάσκεται αποκλειστικά στην κιθάρα και αποτελεί υπόθεση της πιστοποιημένης καθηγήτριας Μίρκα Μαρία Λαμπροπούλου, επιβεβαιώνοντας την επιτυχημένη ενσωμάτωση και εφαρμογή του συστήματος στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο (European Suzuki Association, n.d.). Συνολικά, η μέθοδος Suzuki αναγνωρίζεται διεθνώς ως ένα αποτελεσματικό σύστημα μουσικής εκπαίδευσης, που προάγει την ανάπτυξη μικρών μουσικών μέσα από τη δημιουργία υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης.

Θεματικοί Άξονες
  • Διαθεματικές προσεγγίσεις στη μουσική εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά Shinichi Suzuki, μουσικοπαιδαγωγική μέθοδος, διδασκαλία, μητρική γλώσσα
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Διδακτορική φοιτήτρια στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου 

Καθηγήτρια μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 

Δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών στο Πανεπιστημίου Αθηνών (2022).

Μουσικοπαιδαγωγική εκπαίδευση στην Ιταλία στο European Suzuki Association , όπου απέκτησα με διάκριση την άδεια  διδασκαλίας της κιθάρας με την μέθοδο Suzuki σε τρια επίπεδα.

Δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών Conservatoire de Strasbourg με τους καθηγητές Duo Melis (Α. Μουζουράκη και Σουζάνα Πρίτο)  τον Οκτώβριο του 2013.

Δίπλωμα στην κλασική κιθάρα  (Μιχαήλ Κονταξάκη) 2012.

Απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ 2010.

Δίπλωμα αρμονίας στο ωδείο (Αλίκη Μακρυγιώργου) 2008.

Πτυχίο κλασικής κιθάρας (Αλίκη Μακυργιώργου) 2006

Σεμινάρια: Marcin Dylla, Eliot Fisk,Carlo Marchione, Carlo Domenikoni, David Russell,Roberto Aussel, Oscar Ghilglia, Αντιγόνη Γκόνη, Έλενα Παπανδρέου