Η σημασία της διδασκαλίας του ρεπερτορίου Ελλήνων συνθετών στα Μουσικά Σχολεία: Έρευνα ερωτηματολογίου σε εκπαιδευτικούς μουσικής στα Μουσικά Σχολεία
Κατερίνα Χατζηγιαννάκη
Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία
| Περίληψη |
Η λόγια ελληνική μουσική στα Μουσικά Σχολεία αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας των μαθητών και τη διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας. Οι Έλληνες συνθέτες του 20ού αιώνα αποτελούν ένα μεγάλο κεφάλαιο της μουσικής ιστορίας της Ελλάδας, το οποίο παραμένει αρκετά ανεκμετάλλευτο για τη μουσική διαπαιδαγώγηση των Ελλήνων μαθητών πιάνου των Μουσικών Σχολείων (Μπαμπαλή, 2016). Έργα Ελλήνων συνθετών όπως του Γιάννη Κωνσταντινίδη, προσφέρουν πλούσιες παιδαγωγικές δυνατότητες μέσω της σύνδεσης με την ελληνική παράδοση (Τσούγκρας, 2003). Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο να διερευνήσει τις αντιλήψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών μουσικής σχετικά με τη χρήση του ρεπερτορίου Ελλήνων συνθετών στη διδασκαλία ατομικών οργάνων, όπως το πιάνο.Η έρευνα διεξήχθη μέσω ερωτηματολογίου με ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου και διανεμήθηκε ηλεκτρονικά σε εκπαιδευτικούς μουσικών σχολείων, με στόχο τη συλλογή ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν την ανάγκη ενίσχυσης της παρουσίας ελληνικής λόγιας μουσικής στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, δεδομένου ότι ενισχύει την καλλιέργεια της πολιτισμικής κληρονομιάς και προάγει την αισθητική ανάπτυξη (Χάρδας, 2024). Παρόλα αυτά, προέκυψαν αδυναμίες, όπως η έλλειψη πρόσβασης σε παρτιτούρες και η απουσία επιμορφωτικών δράσεων. Η μελέτη τονίζει τη σημασία της ενσωμάτωσης εκπαιδευτικών εργαλείων, όπως εγχειρίδια και σεμινάρια, τα οποία θα υποστηρίξουν τη διδασκαλία αυτών των έργων. Η προώθηση συνεργασιών μεταξύ εκπαιδευτικών, συνθετών και πολιτιστικών οργανισμών, καθώς και η ανάπτυξη διδακτικού υλικού που συνδυάζει τοπικά και διεθνή μουσικά στοιχεία, είναι καθοριστικής σημασίας για την προώθηση της ελληνικής μουσικής παράδοσης. Συμπερασματικά, η παρούσα εισήγηση αναμένεται να αναδείξει την σημασία του ελληνικού ρεπερτορίου στην διδασκαλία των ατομικών οργάνων στα Μουσικά Σχολεία και ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην αισθητική καλλιέργεια των μαθητών και στη διατήρηση της ελληνικής μουσικής κληρονομιάς. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Μουσικά Σχολεία, μουσική εκπαίδευση, ρεπερτόριο, Έλληνες συνθέτες, ρεπερτόριο Ελλήνων συνθετών, διδασκαλία ατομικών οργάνων, ελληνική λόγια μουσική |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Κατερίνα Χατζηγιαννάκη είναι καθηγήτρια πιάνου στο Μουσικό Σχολείο Πτολεμαΐδας. Κατέχει πτυχίο και δίπλωμα πιάνου με άριστα και φοιτά στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ειδίκευση στο πιάνο στην τάξη του Βαλέρι Ισμαγκίλοβ. Έχει συμμετάσχει σε masterclasses και συναυλίες, όπως οι "Πιανιστικές Μινιατούρες" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Παρουσίασε άρθρο της σχετικά με τη σημασία της μουσικής στις μαθησιακές διαδικασίες στο 1ο Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο ΔΙ.Π.Ε. Άρτας. Παράλληλα, έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Λονδίνο και διαθέτει δύο μεταπτυχιακά. Υπήρξε επισκέπτης καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Greenwich. Έχει εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές και είναι μέλος της ΕΕΜΕ στην ομάδα για τα Μουσικά Σχολεία. |