Μουσική και Μύθος στην Αρχαία Ελλάδα: Ένα Επιτραπέζιο Παιχνίδι
Αγγελίδου Ευδοξία
Αναρτημένη Ανακοίνωση
| Περίληψη |
Η παρούσα αναρτημένη ανακοίνωση παρουσιάζει ένα καινοτόμο επιτραπέζιο παιχνίδι, που εστιάζει στη μουσική της αρχαίας Ελλάδας αναδεικνύοντας τη σύνδεσή της με τη μυθολογία και την καθημερινή ζωή. Μέσω του παιχνιδιού οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τους μύθους γύρω από τη γέννηση και την εξέλιξη της μουσικής, να γνωρίσουν τα αρχαία ελληνικά μουσικά όργανα και να κατανοήσουν τις στάσεις και τις συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων γύρω από τη μουσική. Παράλληλα, οι παίκτες αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, στρατηγικής και συγκέντρωσης με διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο. Τα επιτραπέζια παιχνίδια βοηθούν στην κατανόηση της γνώσης, ενισχύουν τις διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις των παικτών και αυξάνουν τα κίνητρα των συμμετεχόντων (Noda et al., 2019). Τα τελευταία χρόνια τα εκπαιδευτικά παιχνίδια εν γένει έχουν κερδίσει σημαντική θέση στην εκπαίδευση καθώς διευκολύνουν την μαθησιακή διαδικασία, καλυτερεύουν το εκπαιδευτικό περιβάλλον, προκαλούν και κινητοποιούν το ενδιαφέρον αυξάνοντας τα κίνητρα, τις επιδόσεις και τις δεξιότητες των μαθητών (Λαδά, 2024). Αν και η αγορά είναι γεμάτη από βιβλία και παιχνίδια με θέμα την αρχαία Ελλάδα και την ελληνική μυθολογία - καθώς είναι ένα θέμα που ελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών από την προσχολική ακόμη ηλικία – ωστόσο δεν υπάρχουν αντίστοιχα εργαλεία για την μουσική και γενικότερα τις τέχνες της αρχαιότητας. Η μουσική γεννιέται μέσα στην ελληνική μυθολογία και αποχτάει την υπόστασή της μέσα από κάθε επεισόδιο, κάθε πληροφορία, κάθε εικόνα που την αφορά. Παρόλο τον πλούτο του υλικού και το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών, δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος και χώρος στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, ώστε να καλυφθεί επαρκώς ένα τέτοιο αντικείμενο. Αυτό ακριβώς το κενό καλείται να καλύψει το συγκεκριμένο επιτραπέζιο παιχνίδι, με εκπαιδευτικό μα και διασκεδαστικό χαρακτήρα, μπορεί να γίνει εργαλείο μάθησης και διδασκαλίας στα χέρια των εκπαιδευτικών, αλλά και στο πλαίσιο της οικογένειας. Προηγούμενη πειραματική εφαρμογή παρόμοιου παιχνιδιού είχε θετική αποδοχή (Αγγελίδου & Αγγελίδου, 2007) από καθηγητές και μαθητές γεγονός που οδήγησε στην ανάπτυξη της παρούσας πιο προκλητικής, πιο διαδραστικής έκδοσης, προσαρμοσμένης στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα της σύγχρονης τάξης. |
|---|---|
| Θεματικοί Άξονες |
|
| Λέξεις-κλειδιά | Παιχνίδι, Αρχαία Ελλάδα, Μουσική, Μυθολογία, Μάθηση |
| Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
| Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Η Ευδοξία Αγγελίδου ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη με τον Ιωάννη Οικονόμου και τα δυο τους παιδιά, Οδυσσέα και Άρτεμις. Μαζί καταστρώνουν σχέδια σε χαρτάκια που καμιά φορά δεν τα χάνουν. Η Ευδοξία αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ παρακολούθησε και μαθήματα στο τμήμα μουσικολογίας του Freie Universität στο Βερολίνο της Γερμανίας. Το 2015 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής, Ειδική Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, της Κύπρου. Από το 2005 διδάσκει μουσική στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει δημοσιεύσει σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά. Στα ενδιαφέροντά της περιλαμβάνονται η μυθολογία, η παιχνιδοποίηση και η μουσική εκπαίδευση. |