Το «Διεθνές Δίκτυο για τον Ήχο στην Εκπαίδευση» (International Network for Sound in Education) στην τάξη και στην πράξη

Σαρρής Δημήτριος

Εργαστήριο

Περίληψη

Στο εργαστήριο θα γίνει παρουσίαση των βασικών εργαλείων που έχει σήμερα ο εκπαιδευτικός για να αξιοποιήσει την εκπαίδευση που εστιάζει στον ήχο στην τάξη και το σχολείο του. Πρόκειται για μια «ηχητική εκπαίδευση» (Sound Education), που απορρέει από τις σύγχρονες ηχητικές σπουδές (Sound Studies) σε όλο τον κόσμο. Στην χώρα μας τα πρώτα βήματα έγιναν στις αρχές του αιώνα τόσο στην Δημόσια Εκπαίδευση, όσο και στην ακαδημαϊκή έρευνα και διδασκαλία. Παράλληλα οι ηχητικές σπουδές εμπλούτισαν και μπόλιασαν με νέες ιδέες τα σχολικά βιβλία και το υλικό που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός.  Η προσέγγιση στο μάθημα της μουσικής γίνεται ολιστικά ως προς το φαινόμενο του ήχου, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η αποτελεσματικότητα του μαθήματος και ο βαθμός επίτευξης των εκπαιδευτικών στόχων. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να οργανώσει ηχητικές και ακουστικές δραστηριότητες με θετική επίδραση στη σχολική ζωή. Μέσα από την ενίσχυση των ακουστικών και ακροαματικών δεξιοτήτων θα οφέλη για τους μαθητές είναι πολλαπλά στην ποιότητα της ζωής τους, στην καθημερινότητα εντός και εκτός σχολείου και στη μάθηση. Οι σύγχρονες εξελίξεις που περιλαμβάνουν τις δυνατότητες δημιουργίας εθνικών και διεθνών θεματικών εκπαιδευτικών δικτύων, τις δυνατότητες εθνικών και διεθνών δια-σχολικών εργασιών, καθώς και την διεθνή δικτύωση εκπαιδευτικών και ερευνητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, οδήγησε τα τελευταία χρόνια στη δημιουργία ενός διεθνούς δικτύου για τον ήχο στην εκπαίδευση, το International Network for Sound in Education, το οποίο συνεισφέρει στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών που θέλουν να εισάγουν τον ήχο στο μάθημά τους. Στη μία ώρα που έχουμε στη διάθεσή μας  στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες θα δουν και θα ακούσουν πώς μπορούν να αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία αυτή με τη χρήση του διαδικτύου. Θα συμμετέχουν σε επί τόπου βιωματικές δραστηριότητες για τον ηχο στην εκπαίδευση, που αφορούν το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο. Τέλος, θα κατανοήσουν τον τρόπο που θα αξιοποιήσουν το δυναμικό αυτό σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες, στην τάξη και το σχολείο τους.  

Θεματικοί Άξονες
  • Εμπειρίες, αξίες και πρακτικές της μουσικής και ηχητικής εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά Ηχητική Εκπαίδευση, Ηχητικές Σπουδές, Διεθνές Δίκτυο για τον Ήχο στην Εκπαίδευση, INSE
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Ο Δημήτριος Σαρρής είναι εκπαιδευτικός ΠΕ79.01, ΠΕ80 της Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας και Επισκέπτης Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στο Μάθημα της Μουσικής στο Ελληνικό Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα και στην Εκπαιδευτική Πολιτική. Ωστόσο έχει ερευνήσει τη σχέση της Μουσικής με τις Πολιτισμικές Σπουδές και τις Ηχητικές Σπουδές μέσα από αρκετά άρθρα, δημοσιεύσεις και επιστημονικό έργο για το οποίο έχει τιμηθεί από επιστημονικούς συλλόγους. Ο ενδιαφερόμενος μελετητής και αναγνώστης θα βρει το εκδοτικό έργο του μέσω των Εκδόσεων του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου. Με πολυετή διδακτικό ακαδημαϊκό έργο αλλά και επιτελικό στην Εκπαίδευση, βρίσκεται σήμερα στην τάξη για έρευνα στο πεδίο.