Διαδραστικοί τρόποι διδασκαλίας της Βυζαντινής μουσικής για παιδιά δημοτικού.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΣΙΡΑΜΠΙΔΟΥ

Προφορική ανακοίνωση: ερευνητική εργασία

Περίληψη

Η διδασκαλία και η εκπαίδευση των παιδιών σε θέματα σχετικά με τη βυζαντινή μουσική και το Άγιο Όρος αποτελούν το αντικείμενο αυτής της πρότασης. Πιο συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν εκπαιδευτικά παιχνίδια,  τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής μου διπλωματικής εργασίας με τίτλο “ Το Άγιο Όρος και η Βυζαντινή μουσική  στη διδασκαλία και την εκπαίδευση των παιδιών” στο ΠΜΣ “Σπουδές στην Ιστορία, την Τέχνη, την Πνευματικότητα και τη Μουσική Παράδοση του Αγίου Όρους” και θα βοηθήσουν τα παιδιά ώστε να αφομοιώσουν, να κατανοήσουν και να γνωρίσουν τα παραπάνω θέματα μέσω ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων. Πιο αναλυτικά, η πρώτη προσέγγιση των παιδιών με τις Μονές του Αγίου Όρους γίνεται μέσω της ακρόασης και της δημιουργίας παζλ. Τα παιδιά ακούγοντας το κομμάτι “Άθως ο Εμός”  του Χρήστου Τσιαμούλη, δημιουργούν παζλ με φωτογραφίες από τις είκοσι Μονές του Αγίου Όρους, συνδέοντας με αυτό τον τρόπο την ακουστική εμπειρία με οπτικές εικόνες και ενισχύοντας έτσι τη μνήμη τους. Στη συνέχεια, μέσα από σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα τα παιδιά ανακαλύπτουν εκτός από τις μονές και τις ονομασίες ορισμένων συμβόλων που χρησιμοποιούνται στη βυζαντινή μουσική. Τα παιχνίδια γνώσεων είναι αυτά τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να “κατακτήσουν” γνώσεις σχετικά με το θέμα. Το παιχνίδι του αναγραμματισμού είναι εύκολο, ευχάριστο και πολύ βοηθητικό ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τα σύμβολα, τα ονόματα τους και την λειτουργία τους. Το φιδάκι, είναι ένα όμορφο και διαχρονικό παιχνίδι, το οποίο προσαρμόζεται και εντάσσεται στη διδασκαλεία των χαρακτήρων ποσότητας της βυζαντινής μουσικής, δημιουργώντας το αντίστοιχο ζάρι. Τέλος, δυο παιχνίδια αναγνώρισης συμβόλων της βυζαντινής παρασημαντικής συμπληρώνουν τη διδασκαλία. Η δημιουργικότητα των παιδιών ολοκληρώνεται με τη χρήση πλαστελίνης και την κατασκευή χαρακτήρων  ποσότητας. Όλες οι παραπάνω εκπαιδευτικές δραστηριότητες έχουν πραγματοποιηθεί πρόσφατα και το αποτέλεσμα ήταν ευχάριστο, διασκεδαστικό και ουσιαστικό, δημιουργώντας μεγάλο ενθουσιασμό στα παιδιά.

Θεματικοί Άξονες
  • Εμπειρίες, αξίες και πρακτικές της μουσικής και ηχητικής εκπαίδευσης
  • Διαθεματικές προσεγγίσεις στη μουσική εκπαίδευση
  • Μουσικές εμπειρίες με νόημα
  • Φύση της μουσικής γνώσης
Λέξεις-κλειδιά Εκπαίδευση, Βυζαντινή μουσική, Δημιουργικότητα, Παιδιά
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

Η Κωνσταντίνα Τσιραμπίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 1996. Ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος τον Σεπτεμβρίου του 2006 και τις ολοκλήρωσε τον Ιούνιο του 2021 αποκτώντας δίπλωμα βιόλας, με βαθμό Άριστα και πτυχίο αρμονίας. Τον Σεπτέμβριο του 2015 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκη όπου και αποφοίτησε τον Νοέμβριο του 2021.  Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο ΠΜΣ “Σπουδές στην Ιστορία, την Τέχνη, την Πνευματικότητα και τη Μουσική Παράδοση του Αγίου Όρους στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Από τον Σεπτέμβριο του 2024 εργάζεται ως αναπληρώτρια καθηγήτρια μουσικής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Έχει υπάρξει μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΜΟΥΣΑ) καθώς και πολλών άλλων ορχηστρών και μουσικών σχημάτων με συμμετοχή σε πληθώρα συναυλιών και εκδηλώσεων σε πολλά μέρη της Ελλάδας.