ORCHESTRA – μια ψηφιακή πλατφόρμα για διαδραστικές πολιτιστικές εμπειρίες

Χρυσοστόμου Σμαράγδα, Βασίλης Τσέτσος, Φωτεινή Βενιέρη, Βάλια Βράκα, Βέρα Κριεζή, Στεφανία Μεράκου

Προφορική Ανακοίνωση

Περίληψη

Η ψηφιακή πλατφόρμα ORCHESTRA αποτελεί ένα καινοτόμο πλαίσιο για τη δημιουργία, αναπαραγωγή και σύνθεση ψηφιακών διαδραστικών εμπειριών στον τομέα του πολιτισμού. Με διαθέσιμα εργαλεία όπως αυτό της διαδραστικής αφήγησης (interactive storytelling) δίνει τη δυνατότητα σε φορείς πολιτισμού, ιδρύματα, σχολεία, κ.ά. να αξιοποιήσουν πολυμεσικό υλικό, ηχητικές εγκαταστάσεις, διαδραστικά συστήματα, προβολείς αλλά και πολλά άλλα εργαλεία και συσκευές, προκειμένου να δημιουργήσουν το δικό τους περιεχόμενο και τις δικές τους διαδραστικές εμπειρίες. 

Η παρουσίαση που κατατίθεται εστιάζει σε ένα πιθανό σενάριο το οποίο αξιοποιεί τις δυνατότητες της πλατφόρμας και χρησιμοποιεί  ψηφιοποιημένο υλικό από το Αρχείο του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη που φυλάσσεται στη Μουσική Βιβλιοθήκη "Λίλιαν Βουδούρη".

Στόχος του σεναρίου είναι η γνωριμία με τη ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη τόσο εντός μίας σχολικής τάξης όσο και στην περίπτωση ομαδικών επισκέψεων σε ένα χώρο πολιτισμού. Η διαφορετική προσέγγιση από πλευράς σεναρίου ανά είδος κοινού είναι μία από τις καινοτομίες της πλατφόρμας.

Θεματικοί Άξονες
  • Μουσικές εμπειρίες, δια βίου μουσική μάθηση και ευζωία
  • Νέες μουσικές-τεχνολογικές εμπειρίες
Λέξεις-κλειδιά Διαδραστική εμπειρία, τέχνες και πολιτισμός, Μίκης Θεοδωράκης, ψηφιακή τεχνολογία, διαδραστική αφήγηση
Γλώσσα παρουσίασης Ελληνική
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών

H Σμαράγδα Χρυσοστόμου είναι Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγίας και Διδακτικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, διευθύντρια του Εργαστηρίου Μουσικής Παιδαγωγικής και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος ‘Μουσική Εκπαίδευση σε τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα’. 

Ο Βασίλης Τσέτσος έχει αποκτήσει πτυχίο, μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο από το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων πληροφορικής από το 2003. Το ερευνητικό του έργο αποτελείται από περίπου 50 δημοσιεύσεις σε διεθνή συνέδρια περιοδικά και κεφάλαια σε βιβλία, με περισσότερες από 550 ετεροαναφορές (h-index: 14).  Από το 2011 διδάσκει το μάθημα «Ψηφιακή Τηλεόραση» στο ΔΠΜΣ "Διοίκηση και Οικονομική των Τηλεπικοινωνιακών Δικτύων" του ΕΚΠΑ. Από το ίδιο έτος διευθύνει την εταιρεία Mobics A.E. που υλοποιεί λύσεις Πληροφορικής, με σημαντική δραστηριότητα σε εφαρμογές εκπαιδευτικού και πολιτιστικού περιεχομένου.

Ο Δρ Οδυσσέας Σέκκας έλαβε το B.Sc. στην Επιστήμη Υπολογιστών από το Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το 2003 και το M.Sc. στα Συστήματα Επικοινωνίας και Δίκτυα Δεδομένων από το ίδιο Τμήμα το 2006. Είναι Διδάκτωρ (2010) από το παραπάνω Τμήμα στον ερευνητικό τομέα του Pervasive Computing και ειδικότερα στη Διαχείριση Δεδομένων με επίγνωση περιβάλλοντος. Έχει συμμετάσχει σε έργα Ε&Α που χρηματοδοτούνται από τα προγράμματα του 6ου ΠΠ, του 7ου ΠΠ της ΕΕ και σε εθνικά χρηματοδοτούμενα έργα. Είναι Επικεφαλής Ε&Α στη Mobics και ανέλαβε το ρόλο του τεχνικού διευθυντή για την Mobics σε GINSEC (FP7), Μελέαγρος (εθνική), End2Fire (εθνική), Ύδρα (εθνική). 

Η Δρ. Φωτεινή Βενιέρη είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και επίκουρη λέκτορας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Δημόσια Ιστορία» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Από το 2017 είναι πρόεδρος της μουσειοθεατρικής εταιρείας Heterotopia. Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολιτιστική Διοίκηση, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν μουσειακό θέατρο, δημόσια ιστορία και αρχαιολογία, πολιτιστική κληρονομιά, ερμηνεία, χρήση και επικοινωνία του παρελθόντος στο ψηφιακό και φυσικό περιβάλλον και τη δημιουργία σεναρίων, μουσειακή θεωρία και μουσειακή μάθηση.

Η Βάλια Βράκα είναι απόφοιτος του ΤΜΣ του Ιονίου Πανεπιστημίου, κάτοχος πτυχίων Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας και πτυχιούχος πιάνου. Εργάζεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» ως υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής. Συμμετείχε σε προγράμματα ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού, και υπήρξε επικεφαλής της ομάδας που εργάστηκε για τον εμπλουτισμό της ψηφιακής συλλογής με τη χορηγία της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος. Συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα «Ευτέρπη: Ελληνικά τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση – Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιο». Από το 2014 είναι υπεύθυνη της ομάδας ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης, στο πλαίσιο του προγράμματος «ARCH Archival Research and Cultural Heritage: The Theatre Archive of Romeo Castellucci and Societas Raffaello Sanzio». 

Η Βέρα Κριεζή είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη και τις καινοτόμες εφαρμογές στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», στην οποία εργάζεται από το 2001. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (MSc) στην Πληροφορική (Information Technology) με κατεύθυνση τη Διοίκηση από το University of West of Scotland. Ερευνητικά και επαγγελματικά ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν διαχείριση γνώσης στους πολιτιστικούς οργανισμούς, μαθησιακή διαδικασία με νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, στη μουσική και την επίδραση της τεχνολογίας στη γνώση. Είναι εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου Μελών της πολιτιστικής ευρωπαϊκής πύλης Europeana. Συμμετείχε στην Ομάδα Έργου των  Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Europeana Sounds & EUScreenXL.  

Η Στεφανία Μεράκου είναι κάτοχος πτυχίου B.A. από το Κρατικό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης στο Μπάφαλο και μεταπτυχιακό στη μουσικολογία από το Πανεπιστήμιο Κονέκτικατ των ΗΠΑ. Κατέχει δίπλωμα από το Διεθνές Ινστιτούτο Suzuki. Από το 1995 εργάζεται στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής ως υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής. Έγινε διευθύντρια της Βιβλιοθήκης το 2005. Τα ενδιαφέροντά της περιλαμβάνουν εφαρμογή τεχνολογίας στη διανομή πληροφοριών και εκπαιδευτικού υλικού. Συμμετείχε σε εθνικά και ευρωπαϊκά έργα (EuropeanaSounds και EUScreen). Έχει παρουσιάσει το ερευνητικό της έργο σε διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιεύσει σε περιοδικά στα πεδία μουσική εκπαίδευση και ελληνική μουσική και η διατήρησή της.

;