Συνθέτω & Ανασυνθέτω, Ρυθμός και Ηχοτοπίο
dafni tsiouni, Αναγνωστοπούλου Χριστίνα
Εργαστήριο
Περίληψη |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Πώς το σχολικό περιβάλλον λαμβάνει υπόψη την ευαισθησία στον ήχο και στον μουσικό κόσμο των μαθητών, με ποιους τρόπους αναπτύσσουν τις ακουστικές, αντιληπτικές και δημιουργικές ικανότητές τους; Το εργαστήριο “Σύνθετω & Ανασυνθέτω, ρυθμός και Ηχοτοπίο” εξερεύνα και απαντά σε αυτά τα ερωτήματα μέσα απο την βιωματική και δημιουργική ενασχόληση με τον ήχο σε όλες του τις διαστάσεις (φυσικός, τεχνητός) και την ανάπτυξη του μουσικού ρυθμού με τεχνητά μέσα. Παράλληλα στοχεύει στην ανάπτυξη της ακουστικής ικανότητας, της ρυθμικής αγωγής, της δημιουργικότητας και της συνεργασίας και κατά συνέπεια στην αποδοτικότητα στο σχολικό περιβάλλον. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α΄βάθμιας και Β΄βάθμιας εκπαίδευσης και σε παιδιά Ε', ΣΤ΄τάξης του δημοτικού και Α΄, Β΄, Γ΄γυμνασίου. Ρυθμός Ήχος και σύνθεση Ο τρόπος με τον οποία η μουσική δημιουργία επιδρά στην ανθρώπινη φύση με εργαλείο αποκλειστικά τον ήχο (ηχοτοπίο και sound-based creation) είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο κλειδί για την ακουστική επαγρύπνηση και ανάπτυξη των παιδιών. Οι ήχοι φέρουν έννοιες και συμβολισμούς. Το ακουστικό περιβάλλον ενός τόπου ή χώρου είναι ταυτόχρονα, η κρυφή ταυτότητα που όλοι την ακούμε αλλά λιγότεροι την αντιλαμβανόμαστε. Η μουσική τέχνη των ήχων καλύπτει ένα ευρύ φάσμα που περιλαμβάνει τόσο μη επεξεργασμένους, φυσικούς, οργανικούς αλλά και μηχανικούς, ψηφιακούς και τεχνητούς ήχους. Είναι μια τεράστια και ατελείωτη ηχητική συνθετική παλέτα, πλούσια σε ηχοχρώματα και ψυχολογικούς συνειρμούς. Κάθε ήχος ή "θόρυβος" πέραν απο τους συναισθηματικούς και εμπειρικούς συσχετισμούς του, μπορεί να μετουσιωθεί σε υλικό προς επεξεργασία με ποικίλους και συχνά ανεξάντλήτους τρόπους. Πολλές έρευνες ενισχύουν την ιδέα πως οι εγκεφαλικές περιοχές που ενεργοποιούνται στην επεξεργασία της μουσικής έχουν θετική επιρροή στις γνωσιακές ικανότητες, στην προσοχή, στην μνήμη, στην λεκτική επεξεργασία καθώς και στις κιναισθητικές ικανότητες. Για να επιτευχθεί μια σφαιρική ακουστική αντίληψη, απαιτείται εξοικείωση και κατανοήση με το φαινόμενο του ήχου όπως και ενασχόληση. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα απο ασκήσεις συνειδητής ακοής, ενεργητικής ακρόασης, επιτόπιες ηχογραφήσεις σε εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον καθώς και έρευνα ήχων στο διαδίκτυο. Με εργαλεία τις νέες τεχνολογίες και προγράμματα ανάλυσης και επεξεργασίας ήχου, θα αναλυσουμε το φαινόμενο , θα εξασκηθούμε στην ακρόαση και απομόνωση ήχων και στην παραγωγή ρυθμικών μοτίβων. Eργαλεία : 1) Συσκευές εγγραφής ήχου: διαθέσιμα κινητά τηλέφωνα και μικρόφωνα, προαιρετικά :Tascam, Zoom 2) Hλεκτρονικός υπολογιστής ή/και Ipad με Open source και δωρεάν προγράμματα όπως Compose with Sounds; PureData; Reaper; (Προαιρετικά για δημιουργία ρυθμικών μοτίβων δωρεάν προγράμματα beat making όπως: Hydrogen drum machine; Sound Forest; Seaquence; Drop Dots; Tone Pad; Splice)
Βιβλιογραφία
|
---|---|
Θεματικοί Άξονες |
|
Λέξεις-κλειδιά | |
Γλώσσα | Ελληνική |
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
1. Χριστίνα Αναγνωστοπούλου 1.2 Tσιούνη Δάφνη Τμήμα Μουσικών Σπουδών Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Univeristé Paris-Saclay Η Χριστίνα Αναγνωστοπούλου είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και διευθύντρια του εργαστηρίου Μουσικής, Γνωσιακών Επιστημών και Κοινότητας. Επίσης, είναι επιστημονικός συνεργάτης του Αιγινητείου Νοσοκομείου. H Tσιούνη Δάφνη είναι διατμηματική υποψήφια διδάκτωρ στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α και του Πανεπιστημίου Paris Saclay, δασκάλα μουσικής στην Αβάθμια εκπαίδευση, μουσικοπαιδαγωγός για την Εθνική Λυρική σκηνή και μουσικός και εμψυχώτρια για την Philharmonie de Paris στο νοσοκομείο Antoine-Béclère στο Παρίσι. Έχει υπάρξει διαπολιτισμικός διαμεσολαβητής/διερμηνέας για το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και μουσικοπαιδαγωγός στο σχολείο του Δάσους Πευκίτες καθώς και για την Σχεδία για τις Τέχνες. Ταυτόχρονα κάνει τον ηχητικό σχεδιασμό για παραστάσεις και ταινίες χορού. |