Η χρήση των Audiobooks ως μία εναλλακτική προσέγγιση του παραμυθιού με μουσική μέσα από την περίπτωση μεταφοράς του βιβλίου Ο σκύλος είναι τζαζ»
Δέσποινα Γιώρα, Κωνσταντίνα Νικίδου, Αθανασία Σταματιάδου
Προφορική Ανακοίνωση
Συνεδρία | Μουσικές εμπειρίες στο σχολείο ( Saturday, 16-Apr-22 10:30:00 EEST ) |
---|---|
Περίληψη |
Στα πλαίσια του μαθήματος «Παιδικό Τραγούδι και Τραγουδοπαραμύθι» πραγματοποιήθηκε η εργασία με θέμα «Επεξεργασία και Παρουσίαση Τραγουδοπαραμυθιού». Ταυτόχρονα, η συνεχής εξέλιξη και χρήση της τεχνολογίας καθώς και η ένταξή της στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώθησε την ομάδα σε μία εναλλακτική προσέγγιση και στη δημιουργία ενος audiobook, επενδυόμενο με μουσική και ηχητικά εφέ. Συγκεκριμένα, συνετέθησαν τρία πρωτότυπα κομμάτια με στίχους και μουσική πλαισιώνοντας την ιστορία του παραμυθιού. Έμπνευση και οδηγός ήταν τα μηνύματα που προβάλλονται στην ιστορία του βιβλίου της Marie Voigt με τίτλο «Ο σκύλος είναι τζαζ», το οποίο έλαβε υποψηφιότητα για το Children’s Book Award 2020 στην κατηγορία Younger’s Children Book Category. Ειδικότερα, στον παραμυθένιο κόσμο του βιβλίου, όπου οι γάτες παίζουν τζαζ και οι σκύλοι ροκ μουσική, υπάρχει ένας φιλόδοξος σκύλος που αποφασίζει να χαράξει το δικό του δρόμο και να ακολουθήσει μια εσωτερική φωνή, που τον οδηγεί στον ιδιαίτερο κόσμο της τζαζ μουσικής των γατών. Παράλληλα, ο παραγκωνισμός και ο αρνητικός σχολιασμός που δέχεται ο σκύλος, γίνεται η κινητήριος δύναμη στην πραγματοποίηση του ονείρου του. Από την άλλη πλευρά, σε ότι αφορά την επιλογή δημιουργίας και παραγωγής του, το audiobook αποτελεί ένα ωφέλιμο εργαλείο ενεργής συμμετοχής και εκπαίδευσης συμβάλλοντας παράλληλα τόσο στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των μαθητών και στην κατανόηση βαθύτερων νοημάτων (Cahill & Moore, 2017) όσο και στην εξοικείωση με τεχνολογικά μέσα που χρησιμοποιούνται καθόλη τη διαδικασία παραγωγής του. Η αφήγηση του συγκεκριμένου παραμυθιού επενδύθηκε με ζωντάνια και παραστατικότητα με σκοπό την καθοδήγηση της φαντασίας και τη δημιουργία εικόνων και αισθήσεων, έχοντας ως άξονα την ελεύθερη έκφραση των ιδεών των παιδιών. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές μπορούν να βιώσουν αισθητηριακά την ιστορία συμμετέχοντας ενεργά μέσα από το ρυθμικό ή φωνητικό αυτοσχεδιασμό, τη δημιουργία στίχων και την επεξεργασία των μουσικών δημιουργιών (Θεοδωρίδης, 2020). Τέλος, στο παραμύθι αυτό, η μουσική δημιουργία γίνεται μοχλός έκφρασης και δύναμης, καθώς μέσα από αυτήν προβάλλεται η αξία της «ενότητας». Μέσα από το συνδυασμό του λόγου και της μουσικής, ο ήρωας προσπαθεί να εστιάσει στην ισότητα και την κοινωνική ένταξη ώστε να σταματήσει ο ρατσισμός και να καταρριφθούν τα στερεότυπα- δύο σημαντικά θέματα που πλήττουν τις σημερινές κοινωνίες. Σ’ αυτό ακριβώς το κομμάτι στοχεύει και το μάθημα της μουσικής. Άλλωστε σύμφωνα με τους Etzioniκ.ά., το μάθημα της μουσικής προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες στους μαθητές ώστε να κατανοήσουν, να οικειοποιηθούν και να ενστερνιστούν θεμελιώδεις πανανθρώπινες αξίες όπως είναι η αξία της αφοσίωσης του ανθρώπου σε ένα έργο, η αξία της συλλογικότητας, η αξίας της ελευθερίας της έκφρασης, η αξία της πίστης στον άνθρωπο, η αξία της προσπάθειας για έναν κόσμο ομόνοιας (όπως αναφέρεται και στο Κοκκίδου, 2015). |
Θεματικοί Άξονες |
|
Λέξεις-κλειδιά | ταυτότητα, εσωτερική πληρότητα, αποδοχή, λύτρωση, δημιουργικότητα. |
Γλώσσα παρουσίασης | Ελληνική |
Βιογραφικό σημείωμα εισηγητή/ών |
Σταματιάδου Αθανασία: Γεννήθηκε το 2000, είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του Τ. Ε. Π. Α. Ε. έχει λάβει μέρος σε παιδαγωγικά σεμινάρια και έχει συμμετάσχει εθελοντικά στο συνέδριο EECERA, το 2019. Ακόμη, έχει συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις χορού, ερασιτεχνικά. Κωνσταντίνα Νικίδου: Γεννήθηκε το 1998 και είναι φοιτήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. . Έχει λάβει μέρος σε μουσικοθεατρικές παραστάσεις και musical ως μουσικός και performer. Δέσποινα Γιώρα: γεννήθηκε το 1998 και είναι φοιτήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. . Παρακολουθεί μαθήματα και σεμινάρια πιάνου όπως επίσης έχει λάβει μέρος σε σύνολα μουσικής δωματίου και χορωδίες. |